Ferenc, Olívia
-2 °C
4 °C

Szárnyra kaptak a fapadosok

2005.07.11. 08:41
A Wizz Air már idén decemberre több utast szállíthat, mint a nemzeti légitársaság, a Malév, és néhány éven belül a legnagyobb közép-európai légitársasággá nőheti ki magát. A társaság bejelentette, hogy másfél milliárd euróért huszonnégy új gépet vásárol.

Kapacitását tekintve a legnagyobb közép-európai légitársasággá nőheti ki magát a Wizz Air, miután a cég bejelentette: másfél milliárd euróért huszonnégy új Airbus típusú gépet rendel, és ezzel flottája négy éven belül harminchárom gépesre bővül. A Wizz Air vezérigazgatója, Váradi József a Világgazdaságnak elmondta: a cég gépei már idén decemberre több utast szállítanak majd, mint most a Malév. Ez elsősorban azért lehetséges, mert a fapados társaság kisebb repülőtereket használ, így naponta többször - átlagosan akár 3,7-szer - fordulhat, a gépek telítettsége pedig eléri a 84 százalékot.

Egy súlycsoportban a SkyEurope-pal

A most hatgépes flottával rendelkező Wizz Air idén két Airbus A320-ast, jövőre még egyet lízingel, tizenkét gépet megvásárol, további tizenkettőre pedig opciót tart fenn. Ha 2009-ig lehívja az opciót, a Wizz Air a gépek számát tekintve is egy súlycsoportba kerül majd a Sky Europe-pal, amelynek most tizenöt gépe van, de négy éven belül harminckettőre bővít. A Sky egyébként nemrég a Wizz Airhez hasonló nagyságrendű bevásárlást ejtett meg, amikor 1,76 milliárd dollárért rendelt Boeingeket.

Légibuszok
#alt#
Airbus A320
Az Airbus A318-as, A319-es, A320-as és A321-es modelljei a világ leggazdaságosabban üzemeltethető keskeny törzsű gépeinek számítanak. A gépcsalád tagjai méretüktől függően 100-220 utast szállítanak, és különlegességük, hogy mindegyikben azonos a pilótafülke, így az a légitársaság, amelyik az Airbus-családot használja, szabadon kiválaszthatja a legmegfelelőbb méretű és hatótávolságú gépet. A franciaországi Toulouse-ban székelő Airbus, az amerikai Boeing legnagyobb vetélytársa 2001-ben alakult konzorciummá. Tulajdonosa 80 százalékban az európai repülési, hadügyi és űrtechnikai konszern, az EADS, húsz százalékban a világ negyedik legnagyobb hadiipari cége, a BAE Systems.

A várakozások szerint a fapadosok között 2009-ben is a most százöt gépes EasyJet vezet majd, amelynek akkorra 240 tagú flottája lesz a második helyezett, 225 gépes RyanAir előtt. A húszgépes Germanwings négy év múlva ötven gépet tervez magának. A régóta privatizációra váró nemzeti légitársaságnak, a Malévnek most 29 különböző típusú gépe van.

Kiszorítják a klasszikusokat?

A fapados (szebb nevükön LC, vagyis low cost, alacsony költségű) légitársaságok részesedése dinamikusan növekszik az európai piacon, írta a Népszabadság.. Míg 2001-ben 30 millió, 2004-ben már 80 millió utast szállítottak, és a McKinsey elemző cég azt jósolja, hogy 2010-re 169 millióan repülnek majd fapadossal. Ez azt jelenti, hogy a klasszikus légitársaságokat és a charterjáratokat is beszámítva a fapadosok 2001-ben a teljes európai utasforgalom 7, 2004-ben már 16 százalékát szállították, 2007-re az arány 20 százalékra nőhet. Ezzel együtt a hagyományos légitársaságok részesedése egyre csökken: a 2001-es 72 százalékról tavaly 66-ra, 2007-re pedig a McKinsey szerint 62-re.