Jogi úton folytatja a WizzAir

2004.12.03. 16:01
Jogi útra terelődik a fapados háború, a WizzAir ugyanis így készül elégtételt venni versenytársán, az easyJeten annak hirdetései miatt. A magyar fapados bejelentette, hogy 25 millió eurós befektetéssel megerősödött pénzügyi helyzete. A Magyar Reklámszövetség etikai bizottsága vizsgálódik az easyJet hirdetéseivel kapcsolatban.
"A WizzAir jogi úton vesz elégtételt konkurensén, annak hirdetései miatt" - jelentette be a magyar fapados társaság vezérigazgatója. Váradi József gyerekes megnyilvánulásnak nevezte az easyJet több napilapban megjelent hirdetését, mely azzal vádolta a társaságot, hogy járatmegszüntetései ártanak a fapados piacnak.

"Valóban voltak járattörlések, de ez szeptemberben történt, és alig néhány száz utast érintett" - ismerte el a WizzAir vezérigazgatója a konkurense állításait. Az érintett utasok nyolcvan százaléka más járatokkal utazik, így nagyon kevesen vannak, akik nem tudnak elutazni az általuk kívánt időpontban.

Váradi szerint, ha ilyen szinten képesek voltak felkelteni a konkurencia érdeklődését, az csak azt jelentheti, hogy stratégiai veszélyt jelentenek az easyJetnek.

Csak néhány maradhat

"A piac kétségtelenül nem bír el ennyi légitársaságot, most már csak az a kérdés, ki marad életben" - vélekedett a vezérigazgató. "Aki ma fizet a repülőjegyért, az nem volt elég figyelmes" - utalt Váradi arra, hogy az utóbbi két-három hónapban nagy mértékben estek az árak.

Ehhez hozzájön még, hogy a téli időszakban jelentősen csökken az utazási kedv, így a légitársaságok szinte minden egyes utasért megküzdenek. Most már nem az a kérdés, hogy ki lesz veszteséges, hanem, hogy kinek mekkora lesz a vesztesége.

Jön a pénz

"A WizzAir 25 millió eurós finanszírozásról állapodott meg egy, az Indigo Partners LLC által vezetett befektetői csoporttal" - jelentette be a cég vezérigazgatója. Váradi József szerint a megállapodás jelentősen megerősíti a cég pénzügyi pozícióit.

Az Indigo Partners tőkebefektetési alapok a közlekedési piacra specializálódtak. A befektetők még májusban állapodtak meg a WizzAir-rel, hogy támogatják a fapados légitársaság működését, és augusztusban részvényekre váltható hitelt nyújtottak a cégnek. A WizzAir a most biztosított 25 millió euró egy részét már le is hívta.

A befektetők szerint a megállapodás nyilvánosságra hozatala véget vethet "néhány versenytárs marketing osztályának gyerekes viselkedésének". A WizzAir ott fog versenyezni, ahol kell: a levegőben - adták ki a jelszót az Indigó vezetői.

Vizsgálódnak

"Nem érkezet fogyasztói bejelentés a hirdetésekkel kapcsolatban" - közölte az Index kérdésére a Magyar Reklámszövetség illetékese. Ennek ellenére a szövetség etikai bizottsága következő ülésén tárgyal a kérdésről. A bizottságnak végig kell néznie valamennyi állítást mielőtt döntene.

Általánosságban az mondható, ha igaznak bizonyulnak valamely hasonló hirdetés állításai, akkor nincs probléma a hirdetéssel. Persze minden esetben felmerülhetnek egyedi szempontok.

Élesedő háború

Mint hírt adtunk róla, Magyarországon a fapados légitársaságok közötti háború kedden tört ki, amikor az easyJet egész oldalas hirdetésben támadta a WizzAirt. Az angol low-budget légitársaság arra hívja fel a figyelmet a napilapokban, hogy a konkurens cég honlapja szerint 2004. november 22. és 2005. március 26. között a Budapest-London vonalon több mint kétszáz járatot törölt. Az easyJet közlése szerint a hirdetésre azért volt szükség, mert a járattörlések rossz fényt vetnek a fapados kategóriára.

A WizzAir válaszában elismerte, hogy kezdő légitársaságként előfordultak járattörlések. De szerintük ez minden légitársaságnál - ideértve az easyJetet is - előfordul. Kázmér Natasa, a cág kommunikációs igazgatója lapunknak elmondta, hogy a hirdetés a kiélezett piaci helyezt eredménye. A WizzAir néhány hónap alatt Magyarország harmadik legnagyobb forgalmú cégévé nőtte ki magát. Úgy tűnik a WizzAir sikere komolyan veszélyezteti a versenytárs üzleti érdekeit, különben nem költene több tíz milliót naponta a negatív reklámra.