Kilenc ajánlat Ferihegyre

2005.08.09. 16:30
Kilencen folytatják a küzdelmet a Budapest Airport Rt. 75-1 százalékos részvénycsomagjáért, az ÁPV a következő fordulóban már a kötelező érvényű ajánlatokat várja. Eközben a BA üzemi tanácsa a Fővárosi Munkaügyi Bíróságtól kéri a privatizációs pályázati kiírásának érvénytelenítését.
A Budapest Airport Rt. (BA) privatizációjában induló résztvevőknek a mai napon kellett beadniuk nem kötelező érvényű ajánlataikat. A délben lejárt határidőre kilenc befektető nyújtotta be ajánlatát, tájékoztatott az ÁPV Rt. (a jelentkezőket lásd a keretben), köztük az egyetlen magyar érdekeltségű az Euroinvest Közép-Európai Befektetési Rt., mely a a Trigránit Fejlesztési Rt., az Aeroporto di Venezia Marco Polo S.p.a, az OTP Bank és a Mol Rt. konzorciuma. A privatizációs folyamat elején 11 érdeklődő volt, egyet az ÁPV utasított el, egy pedig nem adott be újabb ajánlatot.

A pályázók
Abertis Group, az Ontario Teacher's Pension Plan és a TBI konzorciuma; a BAA (International Holdings) Ltd; a Copenhagen Airports A/S; az Euroinvest Közép-Európai Befektetési Rt, a Trigránit Fejlesztési Rt, az Aeroporto di Venezia Marco Polo S.p.a, az OTP Bank és a MOL Rt. konzorciuma; a Ferrovial Aeropuertos SA, a Ferrovial Infraestructuras SA és a Goldman Sachs Int. konzorciuma; a Fraport AG és a Deutsche Bank AG konzorciuma; a Hochtief AirPort GmbH. és a Hochtief AirPort Capital GmbH. konzorciuma; a Macquarie Airports Holdings Ltd; a Tav Tepe-Akfen-Vie Yatirim Yapim Ve Isletme Anonim Sirketi.

A privatizációs szervezet közleménye szerint az ajánlatok érvényességi és tartalmi szempontok szerinti értékelése megkezdődött. Az ÁPV által meghatározott értékelési kritériumok célja, hogy a második, kötelező érvényű ajánlati fordulóba csak a stratégiai, fejlesztési tervek, pénzügyi források megalapozottsága, az iparági tapasztalat, a munkavállalókkal kapcsolatos vállalások, a nemzetbiztonsági szempontok és az ajánlattevők általános elkötelezettsége alapján legmegfelelőbb, kisszámú pályázó jusson tovább. A pályázati eljárás második fordulójában, a kiválasztott ajánlattevők 2005. november 2-án adhatják be jogilag kötelező érvényű ajánlataikat, amelyek elbírálásakor a legfontosabb szempont a pénzügyi ajánlat lesz, a fejlesztési, működtetési garanciavállalások mellett. Az ÁPV szerint a magánosítás még az idén befejeződik.

Támad az üzemi tanács

A BA Üzemi Tanácsa augusztus 1-jén kérelmet nyújtott be a Fővárosi Munkaügyi Bírósághoz, amelyben "kéri a privatizációs és a pályázati kiírásra vonatkozó döntések érvénytelenítését" - közölte a Tanács az MTI-vel kedden, azonban a Fővárosi Bíróság sajtótitkárságtól kapott tájékoztatás szerint a kérelem még nem érkezett meg a Fővárosi Munkaügyi Bíróságra. Az üzemi tanács közleményben hangsúlyozza: "a munkavállalók határozott álláspontja az, hogy a tervezett privatizáció sem gazdaságilag, sem szakmailag nem indokolt és megalapozott". A közlemény szerint levélben fordulnak Gyurcsány Ferenc miniszterelnökhöz és Orbán Viktorhoz, a Fidesz elnökéhez, hogy a Budapesti Airport Rt. munkavállalói előtt állománygyűlésen ismertessék álláspontjukat a repülőtér jövőjével kapcsolatban.

A BA Rt. Üzemi Tanácsának elnöke, Kovács Zoltán az MTI kérdésére elmondta: azért fordultak a munkaügyi bírósághoz, mert a privatizációval kapcsolatban az Üzemi Tanács nem élhetett sem konzultációs, sem véleményezési jogával. Kovács Zoltán emlékeztetett arra, hogy a munkaügyi bíróságnak a kérelem beérkezése után 15 napon belül határozatot kell hoznia, és véleménye szerint az Üzemi Tanács számára kedvező határozat halasztó hatállyal van a Budapest Airport Rt. privatizációjára.