Ferihegy: még senki nem tudja az árat

2005.11.15. 10:29
Az ár lesz a legfontosabb szempont a döntésnél, de ez derül ki utoljára: az ÁPV Rt-nél megkezdődött a Ferihegyre beadott ajánlatok értékelése, de hetekbe is telhet, mire felbontják a vételárat tartalmazó borítékokat. A legjobb ajánlat az 500 milliárdot is elérheti, a privatizáció bőven egy százalék felett csökkentheti a költségvetési hiány.
Egyelőre az ÁPV Rt. vezetése sem tudja, milyen összegű ajánlatok érkeztek a ferihegyi repülőtér 75 éves üzemeltetési jogáért kiírt meghívásos pályázatra. A hétfő déli határidőig az öt meghívott közül három adott be kötelező érvényű ajánlatot. A dán Coppenhagen Airports már a pályázat kiírását követő napokban jelezte, nem indul a versenyben, mivel a cég egészére vételi ajánlatot tett az az ausztrál Macquarie Airports, mely szintén a meghívottak között volt budapesti eljárásban. Később azonban az ausztrálok is visszaléptek. Így az előző, a bíróság által érvénytelenített pályázaton beadott legjobb öt ajánlat alapján kiválasztott cégek közül végül hárman tartottak ki és adtak be új ajánlatot: az angol BAA International Ltd (többek között a londoni Heathrow, Gatwick, és Standsted repülőterek üzemeltetője), valamint két német cég, a Fraport AG Frankfurt Airport Worldwide (többek között a frankfurti és a Frankfurt-Hahn-i repülőterek üzemeltetője) és a Hochtief Airport GmbH (többek között a düsseldorfi, a hamburgi és az athéni repülőterek üzemeltetője).

Százmilliárdos eltérés is lehet

A legutóbbi, érvénytelenített pályázaton a legjobb ajánlat 390 milliárd forint volt. Ennek fényében az várható, hogy ennél valamivel mindegyik pályázó többet kínálna most, a brit Sunday Times korábban úgy értesült, hogy az angol BAA akár 500 milliárd forintig is hajlandó elmenni, mert mindenképpen szeretné megszerezni a repteret. Az angolok eltökéltségére utal, hogy sajtóhírek szerint a cég vezetője ideiglenesen már Budapestre is költözött.

Az ár derül ki utoljára

Egyelőre senki nem tudja a pályázókon kívül, milyen összegű ajánlatok szerepelnek a lezárt borítékokban - mondta az Indexnek Oravecz Péter, az ÁPV szóvivője. A további menetrend szerint először is egy úgynevezett jogi érvényességi vizsgálat következik, melynek során azt vizsgálják, hogy a pályázatok minden előírásnak megfelelnek-e. Eközben folyik a munkavállalói érdekképviseletek tájékoztatása az őket érintő részekről, majd a tőlük érkezett véleményeket a szakmai értékelés során veszik figyelembe. Az árról - mely ez esetben ráadásul több részből tevődik össze - csak az értékelés utolsó szakaszában szerez tudomást az igazgatóság is, noha a kiírás szerint ez a legsúlyosabb szempont a döntésben. Oravecz Péter kérdésünkre hangsúlyozta: az úgynevezett azonnali tranzakciós ellenértéket veszik figyelmbe, mely magába foglalja az üzemeltetési jogért 75 évre előre kifizetett díjat, a Budapest Airport Rt. 75-1 százalékos részvénycsomagjának az árát, illetve néhány olyan, az üzemeltetéshez elengedhetetlen ingó és ingatlanvagyontárgy ellenértékét, mely az új üzemeltető tulajdonába kerül.

Nem mindegy a megoszlás

A szóvivő tájékoztatása alapján tehát az ÁPV döntésénél a végösszeg a döntő, de a kormány szempontjából távolról sem mindegy az ár megoszlása. Bár ahhoz nem férhet kétség, hogy minden ajánlatban az előre fizetendő üzemeltetési díj teszi ki a legnagyobb részt, nem mindegy, hogy százalékosan illetve nominálisan konkrétan ez milyen összeget jelent. Ez az a pénztömeg ugyanis amit - szemben az egyszeri bevételnek minősülő másik két tétellel - fel lehet használni a költségvetési hiány enyhítésére. Csak érzékeltetésképpen: százmilliárd forint ma nagyságrendileg szűk fél százalékot jelent a GDP arányos hiányszámításban, tehát a bevétel komoly kihatással bír az idei költségvetés záróadataira.