Gábor, Karina, Ders
8 °C
20 °C

Öldöklő árverseny Ferihegyért

2005.08.25. 08:09
Pénteken négy-öt főre csökken a Budapest Airport kérőinek száma. A társaságok jelentős része valószínűleg csak úgy tud versenyben maradni, ha jelentősen túlvállalja magát.
Egyre biztosabbnak látszik, hogy a Budapest Airport Rt. privatizációjában részt vevő kérők egy része csak túlvállalással maradhat versenyben, illetve nyerheti meg a pályázatot novemberben, amikor a pénteken vélhetően négy-öt cégre szűkülő csoportból az egyik társaság végül a legtöbbet ígéri a Ferihegyi Repülőteret üzemeltető vállalatért. A továbbjutók között lehet a brit BAA, a német Fraport, az ausztrál Macquarie, a török TAV és a TriGránit-Mol-OTP-Euroinvest alkotta magyar konzorcium. Szakértők szerint utóbbi szakmai partnere, a velencei repülőtérüzemeltetője túl kevés gyakorlatot tud felmutatni a többi nagy szereplőhöz képest, ezért a magyar alakulat továbbjuttatása inkább jelképes lehet.

250 milliárd

A túlvállalás elsősorban a pénzügyi ajánlatra vonatkozhat - vélik szakértők, akik szerint különösen a tőzsdén lévő kérőknek kell óvatosnak lenniük. A várható külföldi bejutók közül egyedül a török cég nincs a börzén. Egyelőre egyébként nem tudni, mi számít túl magasnak. A 200 milliárd forintos "kikiáltási ár" már biztosnak tűnik, a végösszeg 250-260 milliárd lehet.

Sem a brit, sem a német, sem a török jelölt nem kerül azonban szorult helyzetbe, ha rá kell ígérni. A BAA esetében ugyan a források egy részét leköti a cég heathrow-i beruházása, ám Ferihegy regionális személy- és teherforgalmi központtá változtatása és az ezzel együtt járó bevétel feledtetheti a Londonban is magasnak vélt vételárat. A tavaly csaknem félmilliárd eurós EBITDA-t elérő német Fraport AG szintén kiterjedt fejlesztői és üzemeltetői tapasztalatait emeli ki, továbbá azt a tényt, hogy már a pályázat előtt szoros szakmai kapcsolatban állt a BA Rt.-vel és elődjével.

Andrea Pal alelnök szerint fontos, hogy legyen egy budapesti központtal, hatékonyan működő magyarországi légitársaság Ferihegyen. Ha nem lesz ilyen, akkor azonnal megjelennek a hagyományos versenytársak, és legfeljebb célállomásnak tekintik majd Budapestet. Haluk Bilgi, a TAV stratégiai és üzletfejlesztési igazgatója pedig azzal érvelt szerdai tájékoztatóján: cégük a kezdeti hatról mára 40 százalékra emelte a kereskedelem arányát a 2004-ben elért 860 millió dolláros bevételben, miközben a saját tőkére vetített hozam 25 százalékos volt tavaly. Nem lesz gond előteremteni a pénzt Budapesten sem; elég, ha felidézzük, hogy az isztambuli repülőtér tizenöt és fél éves koncessziójáért fizetett hárommilliárd dollárt két hónap alatt sikerült összehozni.

Belföldi ajánlatok

Rengeteg gyönyörű helyet talál belföldi ajánlataink között.

Tavaszi hosszú hétvégék

Töltse az ünnepeket külföldön, London, Párizs, Róma városnézés, olasz hajóút, síelés Ausztriában.