Jöhetnek a Stadler Flirtjei

2005.09.13. 16:46
Gyakorlatilag most már véglegesen a svájci Stadler tekinthető a MÁV monstre motorvonattendere győztesének. A Közbeszerzési Döntőbizottság ugyanis ezúttal elutasította a vesztes Bombardier beadványát.

A Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) keddi határozatában elutasította a MÁV motorvonat tendere ügyében a Bombardier cég jogorvoslati kérelmét - közölte az ügyben érintett Stadler cég kedden az MTI-vel, a KDB-től származó tájékoztatás alapján.

Ez azt jelenti, hogy ha nem is az összes, de a legfontosabb akadály elhárult a MÁV és a Stadler által már aláírt szerződés hatályosulása elől. Más szóval éppen az a forgatókönyv valósul meg, amelyet az Index már több mint egy hónappal ezelőtt fölvázolt. Ha elméletileg még nem is, gyakorlatilag most már biztosra lehet venni, hogy a svájciak Flirt motorvonatai érkeznek meg 2006-ban a dunántúli elővárosi vonalakra.

A Flirt

A MÁV Stadlernek kedvező eddigi három döntését a vesztes kanadai-német Bombardier minden alkalommal megtámadta a KDB előtt. Kétszer a Döntőbizottság el is marasztalta a MÁV-ot, most, a harmadik menet után viszont jóváhagyta a vasút döntését.

Amikor a MÁV és a Stadler augusztus 15-én aláírta a szerződést a 30 elővárosi villamos motorvonat szállításáról (ehhez az kellett, hogy a vesztes Bombardier korábbi fellebbezéseitől eltérően ezúttal a KDB ne tiltsa meg a kontraktus megkötését) Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter kérésére a szerződés hatályba lépését bizonyos feltételekhez kötötték.

Az egyik ilyen az volt, hogy a KDB ne ataláljon semmilyen törvénysértést a közbeszerzésben. Két további feltétel csak az üzletben érdekelt feleken, azaz a MÁV-on és a Stadleren múlik. Meg kell állapodniuk, hogy mennyi kártérítést fizessen a Stadler, ha idő előtt kiszáll az elvileg 30 évre szóló karbantartási szerződésből, ugyanis a tender nemcsak a vonatok szállítására, hanem azok üzemeltetésére is szól. Ehhez hasonlóan azt is tisztázni kell, hogy hogyan számolnak el egy ilyen esetben a most a nyertes által a MÁV-tól megvásárolandó pusztaszabolcsi karbantartóbázis árával. (Mindkét tétel olyan, amin - megfeleleő megállapodások nélkül - milliárdokat bukhatna a MÁV.)

A leglassabban az a feltétel teljesülhet, hogy legyen eredménye a vonatok finanszírozására kiírt másik közbeszerzési tendernek. Optimista becslés szerint ez október közepén lehet meg, vagyis ekkor válhat igazi, hatályos szerződéssé a MÁV és a Stadler közötti ügylet. Dunai Zoltán, a Stadler fő hazai partnere, a Ganz Transelektro Közlekedési (GTK) Rt. vezérigazgatója - miközben örömét fejezte ki a KDB-döntés miatt - úgy nyilatkozott az Indexnek, hogy ha a jövő hónap közepén hatályos lesz a szerződés, jó esély van az első Flirtök 2006 márciusi megérkezésére. Jogilag azonban a Stadlert csak a 12 hónapos határidő köti, vagyis a megállapodás életbelépése után egy évvel kell szállítania az első járműveket.

Jövő tavasz abból a szempontból érdekes dátum, hogy a politikusok bizonyára még a 2006-os választások előtt szeretnék bemutatni a közönségnek, hogy milyen szerelvények járnak majd Budapestről Tatabánya, Székesfehérvár és Pusztaszabolcs felé. (Az Index információi szerint lehetséges, hogy az utóbbi vonalon a vonatok legtávolabbi célpontja a messzebb található, de jelentősebb Dunaújváros lesz.)