Gyöngyi
9 °C
9 °C

Két autóval is érdemes flottázni

2007.06.19. 08:49
A flottekezelési piacon komoly bővülést eredményezne, ha a központi államigazgatás is az operatív lízing mellett döntene. A szakember szerint már egy-két autó esetén is megéri ilyen konstrukciót választani.

Gáti Tamás, az operatív lízing és professzionális gépkocsiparkok kezelésére specializálódott szolgáltató szektor piacvezető cége, az ilyen szerződések harmadát magáénak tudó LeasePlan Hungária Zrt. vezérigazgatója szerint jelenleg Magyarországon mintegy 30 ezer gépjármű esetében használják a hazai cégek ezt az üzleti konstrukciót.

A szakember szerint a hazai szabályozás erős versenyhátrányt jelent az operatív lízing számára, nevezetesen: a céges gépkocsik magánhasználata esetén a gépkocsi megvásárlásakor sem lehet a cégnek az áfát az autó után visszaigényelni, illetve a havi bérleti díjat tartalmazó számla áfatartalmának visszaigénylésétől is elesik a lízingbevevő.

Nyereség nélkül is megéri

Ezt a hátrányt ugyanakkor Gáti Tamás szerint több mint ellensúlyozza az, hogy az operatív lízingnél az eszköz mérlegen kívüli tételnek számít, így viszont erre a tételre a tulajdonosok felé nem kell nyereséget kimutatnia a vállalkozásnak. Így akár egy-két autó esetén is megéri operatívlízing- és flottaszerződést kötni, amihez további érvként a vezérigazgató azt hozza fel, hogy a nagyszámú gépkocsit kezelő professzionális flottafinanszírozó és -kezelő olyan kedvezményeket tud elérni az autóbeszerzéskor és a szervizdíjakban, amelyek miatt a végszámla is kedvezőbb lehet a saját forrásból történő vásárlásnál és a házon belüli gépkocsipark-kezelésnél. (Egyes vélemények szerint a szabályozási vitának, amelyben a Magyar Lízingszövetség flottabizottsága erős érdekképviseletet gyakorol, akár még jól is jöhetne a központi szervek megszellőztetett flottakezelési és -finanszírozási terve.)

A vezérigazgató szerint a hazai flottafinanszírozók egyre inkább a nemzetközi standardokat követik, amelyek egyebek mellett azt is kikötik, hogy a lízingbevevő a szerződés végén nem veheti meg a korábban használt autót maradványértéken. Korábban számos lízingvállalkozás kínált ilyen elővásárlási jogot nyíltan vagy burkoltan biztosító lehetőséget, de a manapság kötött szerződések már jobban hasonlítanak a nyugat-európai gyakorlatra és jobban megfelelnek a nemzetközi számviteli elvárásoknak és előírásoknak is. Az ilyen szerződésekben a felek tipikusan fix futamidőt és kilométer-futásteljesítményt kötnek ki.

A nagyoknak kedveznek

A LeasePlan vezetője kifejtette: a professzionális operatív lízinggel és gépkocsipark-kezeléssel foglalkozó nagyobb cégeknél ha az ügyfél például nem teljesíti a vállalt kilométerszintet, az előre kialkudott díjból akár visszatérítésre is számíthat. Az átlagos operatívlízing-szerződési idő Gáti Tamás szerint három-négy év, a LeasePlan öt évnél hosszabb futamidőre nem is nagyon szeret szerződést kötni. A kiválasztott gépjárművel kapcsolatban a flottakezelőnek lényegében egyetlen feltétele van: mind a személy-, mind a kishaszongépjármű esetében olyan gépjárműről legyen szó, amelyet a társaság a szerződés lezárása után a másodpiacon értékesíteni tud. Ez persze nem jelenti azt, hogy egy nagy megrendelő kedvéért egy-egy speciális gépjárművet nem engednek be a portfólióba, ám ez azért függ a partnertől, illetve a partner gépkocsiparkjának méretétől és összetételétől is – hangsúlyozza a vezérigazgató.

A flottakezelés költségei Gáti Tamás szerint egyszerűen számszerűsíthetők: az alapkonstrukció esetében a finanszírozás tipikusan Bubor +3(–6) százalékos szinten történik, de mód van arra is, hogy valaki devizaalapú konstrukciót válasszon. Ez azonban egyelőre nem gyakori – jelenleg az ügyfeleknek mindössze 15 százaléka kér a LeasePlantól euróalapú finanszírozást. A flottakezelés adminisztrációs díja a vezérigazgató szerint havi 2–8 ezer forint között mozog. Az adminisztrációs díj és a kamatfelár mértéke nagyban függ az ügyfél gépkocsiparkjának méretétől, illetve attól, hogy a szolgáltatási alapcsomag számos extra szolgáltatással (például mobil parkolás, helyszíni szélvédőjavítás, sofőrszolgálat, csere- és bérgépkocsi biztosítása, internetes üzleti és riportálási megoldások) kiegészül-e.