Sokszor hazudnak a reklámok

2005.01.18. 15:50
A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség 2004-ben a reklámtevékenység vizsgálata során összesen 701 esetben hozott elmarasztaló határozatot. A vizsgálatok alapján elmondható, hogy a kereskedelem szereplőinek jelentős része nem veszi figyelembe a gazdasági reklámokkal kapcsolatos jogszabályokat, hiszen majdnem minden fontosabb területen komoly mennyiségű szabálysértést kellett szankcionálni.
A különböző reklámtevékenységek vizsgálatánál összesen 701 esetben hoztak elmarsztaló határozatot - tájékoztatta az Indexet Siklósi Máté, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség helyettes szóvivője. Az így kiszabott bírság összege 78 millió forint.

Nem egyértelmű

A vizsgálat alatt a korábbi évhez képest magasabb számban állapítottak meg jogsértést, különösen a különleges ajánlatok és az árfeltüntetés szabálytalanságai miatt. Az ellenőrzések tapasztalatai szerint az országosan feltárt jogsértő reklámok közel felét az írott sajtóban tették közzé.

A felügyelőség megállapítása szerint még mindig jelentős számban fordult elő, hogy a reklámozók az általuk meghirdetett akcióknál, árengedményeknél nem tettek eleget a reklámtevékenységről szóló törvénynek. A reklámozónak ugyanis egyértelműen közzé kell tennie, hogy az ajánlat melyik árura, és milyen időponttól érvényes.

A különleges ajánlatoknál a fő problémát az jelentette, hogy a reklámozók nem tüntették fel a meghirdetett akció érvényességének időtartamát. Ezt 161 esetben állapították meg, a vállalkozások kizárólag az akció végidőpontját közölték a reklámokban.

Plusz áfa

A sajtótermékekben megjelenő reklámoknál a másik jellemző jogsértés a fogyasztói árak feltüntetésével volt kapcsolatos. Minden olyan esetben, amikor a forgalmazó reklámjaiban az áru áráról is tájékoztatni kívánja a fogyasztót, az áru árát a forgalomban fizetendő ár megjelölésével köteles megtenni. Ezt úgy szegték meg a kereskedők, hogy az újságokban a nettó összeget tüntették fel "plusz áfa" megjegyzéssel. Ez különösen az elektronikai és számítástechnikai termékeknél fordul elő.

Alkohol a hűtőben

A felügyelőség kiemelten figyeli az alkoholtartalmú terméke reklámozását. A vizsgálat alatt több esetben is találtak olyan sajtóterméket, melynek címlapján reklámoztak alkoholt. Ennek egyik formája, amikor hűtőszekrényt reklámoznak, azonban azok mindegyikében egy adott márkájú alkoholtartalmú ital van úgy, hogy a márkanevek feltűnően jól olvashatóak. Ebben az esetben a reklámozó az alkoholtartalmú ital tiltott reklámozásán túl a burkolt reklám közzétételének tilalmát is megsértette.

Temetkezés és gyógyszerek

A vizsgálat során a korábbi évekhez képest kirívóan magas számban, 53 esetben tapasztalták temetkezési szolgáltatás olyan reklámját, amely megsérti a temetőkről és a temetkezésről szóló törvényt. A gyógyszerek és a gyógyszernek nem minősülő gyógyhatású készítmények reklámozásánál találtak olyan esetet, amikor ismert személy ajánlotta a készítményt. Ezt azért tilos, mert a gyógyszertermékek iránti fogyasztói kereslet kizárólag a beteg aktuális egészségi állapotán kell hogy alapuljon, és azt - más termékköröknél alkalmazható - további marketingfogások ne befolyásolják. A hatóság 41 esetben tapasztalta gyógyszerkészítmények jogszabályba ütköző reklámozását.

Veszély, fegyver, kölcsön

A vizsgálat alatt a fogyasztóvédők akkor is büntettek, amikor veszélyes készítmények - például maró hatású háztartási tisztítószerek - reklámjai nem tartalmazták az adott termék veszélyességére utaló információkat. A felügyelet két esetben észlelt jogsértő fegyver, illetőleg lőszerreklámot. Hat esetben folytattak eljárást olyan fogyasztási kölcsönök reklámjai ellen amelyek nem tartalmazták a kölcsön folyósításával együttjáró valamennyi költségre vonatkozó adatokat.

Cigaretta

A felügyelőségi ellenőrzések figyelemmel kísérték a dohányáruk úgynevezett inpack és onpack reklámozását is. A reklámozás e módjainak lényege, hogy a termékek dobozain, valamint dobozaiban nyereményjáték felhívásokat helyeztek el, amelyek tiltott dohányreklámozásnak minősülnek.