Hatékony fogyasztóvédelmet követelnek a civil szervezetek

2006.09.11. 08:02
Magasabb szintű, hatékonyabb, nagyobb biztonságot garantáló fogyasztóvédelmet remélnek a fogyasztóvédelmi társadalmi szervezetek.

Ma a kormányzat, illetve a fogyasztóvédelmi hatóság képviselőivel kerekasztal-beszélgetésen értékelik az elmúlt három év ezzel kapcsolatos politikáját. Úgy tűnik, a jobbítás szándéka és gyakorlata még nem teljesen fedi egymást. Az elmúlt esztendőkben nem kevés szó esett a megújuló fogyasztóvédelemről, a biztató programból azonban nem sok teljesült maradéktalanul.

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségében úgy látják: nem volt szerencsés, az állami és a civil intézményrendszer működésében egyaránt zavarokat okozott, hogy az előző kormányzati ciklusban gazdát váltott a terület, és ezt a fogyasztók is megérezték. Bár évről évre nő a békéltetőtestületek jelentősége, változatlanul megoldatlan a finanszírozásuk, és - az ígéretek ellenére - máig is az ipari és kereskedelmi kamarák mellett tevékenykednek.

Még mindig gond a civilszervezetek támogatása. A működésükhöz szükséges pénzeket pályázatok útján nyerhetik el. Ám szinte "bevett gyakorlat", hogy a pályázatokat késedelmesen írja ki a mindenkori fogyasztóvédelemért felelős tárca. Az érdekeltek szerint a pályáztatási rendszer újragondolására is szükség van, mivel a jelenlegi szabályozás a fogyasztóvédelmi társadalmi szervezetek megosztásához vezethet. A fogyasztóvédelem társadalmasítását célzó törekvéseket támogatják ugyan, de megítélésük szerint ez csakis megfelelő anyagi forrásokkal lehetséges, és nem járhat együtt a már jelenleg is működő, meghatározó civilszervezetek gyengítésével.