Business Talks '24
Üzleti konferencia
Ennek ellenére folyamatosan tűnnek fel újabb és újabb futárszolgálatok. Így az évek óta dúló árverseny éleződése - részben az új belépők miatt - tovább ronthatja a futárcégek amúgy sem magas jövedelmezőségét. Ágazati szakemberek szerint jelenleg tíz százalék alatti haszonkulccsal dolgoznak a szektorban.
Kicsik és nagyok
A futárszolgálatok kétféle díjszabást alkalmaznak. Az egyik szerint 5-6 díjkörzetre osztják fel a fővárost, míg a másik rendszerben a kiindulási és célkerület szerint határozzák meg az árat. A fővárosi futárpiac két legnagyobb cége a napi 800-1000 megbízást is teljesítő Hajtás Pajtás és a Redda, míg a Mustang, a Runner, a Motorexpressz és a Pikk-Pack kevesebb, napi 150-300 küldeményt kézbesít.
A kisebb cégek jövőjének megítélése korántsem egyértelmű. Kürti Gábor, a Hajtás Pajtás ügyvezető igazgatója szerint a korábbi véleményekkel szemben hosszú távon sem fognak véglegesen eltűnni a kicsik, bár jellemzőek felvásárlások és sok kis cég igen hamar lehúzza a rolót. Gyakori, hogy egy-egy nagyobb szolgálattól távozó futár alapít önálló céget, amelyet aztán sokszor egy-két megrendelő személyes szimpátiája tart életben. Ezt igazolja New York példája is, ahol mintegy háromszáz biciklis futárszolgálat, köztük nagyon sok egészen kicsi cég működik. Bachrathy Kornél, a Redda pénzügyi vezetője szerint azért tudnak fennmaradni a kis szereplők is, mert áraik igen alacsonyak, sokszor 30-40 százalékkal alákínálnak a nagyoknak.
Sok az illegális vállalkozás
A futárszolgálatok felügyeletét elvileg a Nemzeti Hírközlési Hivatal végzi, de Koltovári István, a Runner ügyvezető igazgatója szerint nem túl hatékonyan: a kis futárszolgálatok nagy része még mindig illegálisan tevékenykedik. Emiatt szerinte jót tenne a piacnak a kicsik számának csökkenése.
Biciklis futáraink 2003-ban átlagosan napi 900 küldeményt kézbesítettek, de volt olyan nap, amikor 1100 küldeményt is célba juttattak - mondta el Kürti Gábor. Ez ugyan csupán tízszázalékos növekedést jelent a 2002-es adatokhoz képest, viszont 2004-ben 12 százalékkal is emelkedhet a napi küldeményszám - amely a legfontosabb mutató a futárszolgálatnál. A tavaly 222 millió forintos árbevételt, illetve 6,5 milliós üzemi eredményt elérő cég ügyvezető igazgatója úgy becsüli, hogy a budapesti futárpiac mintegy 20-25 százaléka összpontosul a kezükben. A tévhittel ellentétben nem kizárólag kerékpárral, hanem motorral és autóval is teljesítenek megbízásokat, bár ez kevésbé jellemző. Száztíz futárral dolgoznak; közülük kilencvenen kerékpárral, öten-hatan motorral, míg a többiek autóval végzik munkájukat. Kürti Gábor kiemelte: megrendelőik számára kevésbé fontos az ár; a megbízhatóság és a gyorsaság viszont annál inkább.
A Hajtás Pajtás a küldeményeket távolságtól függően 90-150 perc alatt kézbesíti. A belső kerületekben (a Hungária körgyűrűn belül) a kerékpáros futárok gyorsasági előnye egyértelműen érvényesül a motoros és autós futárokkal szemben, márpedig ezen a területen bonyolódik le a küldeményforgalom mintegy hetven százaléka. A cégnek szembe kell néznie a tevékenység szezonalitásával is: januárban és augusztusban a legkisebb forgalom, míg decemberben van a legtöbb megbízásuk. Ráadásul csökkenti a futárszolgálatok iránti keresletet az internethasználat terjedése is; ez a trend már Nyugat-Európában is megfigyelhető volt.
Jelenleg a piac 30 százalékát birtokolják biciklis futárszolgálatok, de népszerűségük miatt Kürti Gábor úgy véli: hosszabb távon részesedésük akár 50-60 százalékra is emelkedhet. Tapasztalataik alapján a munkaerőt találni nem nehéz, de a fluktuáció nagyon magas.
Külföldi, tőkeerős konkurens is jöhet
A fővárosi futárpiacon a második legnagyobb szeletet az 1994-ben alapított Redda Motor Kft. mondhatja magáénak. A Redda átlagosan napi 450 megrendelést teljesít, és mintegy nyolcvan futárral dolgozik, akik motorkerékpárral, autóval és kisteherautóval egyaránt szállítanak. A futárcég az elmúlt években egyenletesen fejlődött, megközelítőleg évi öt százalékkal növelte megrendelései számát. 2003-ban nettó árbevételük 229 millió, míg üzemi eredményük 13,8 millió forint volt - emelte ki Bachrathy Kornél. Ezernél is több állandó ügyfelük van, így meglehetősen stabil megrendelés-állományuk van.
A jelenleg 35 motoros, illetve autós futárt foglalkoztató, tíz éve működő Runner Kft. szintén a budapesti piac nagyobb szereplői közé tartozik. A cég napi 120- 150 megrendelést teljesít, ami 300 körüli átlagos küldeményszámot jelent. Tavaly 76 milliós árbevételt értek el; ez évi 5-10 százalékos növekedés eredménye.
Koltovári István igazgató úgy véli: 2004-ben érezhetően megtorpant a fővárosi futárpiac bővülése, és nagyarányú változásra a jövőben sem lehet számítani. Várhatóan azonban tovább erősödnek majd a nagyobb cégek, nő a koncentráció. Sőt, hosszabb távon nem zárható ki egy tőkeerős külföldi vállalat megjelenése sem, ami viszont radikálisan átszabhatja a szektor mostani struktúráját.
Business Talks '24
Üzleti konferencia