Nem kapnak adócsökkentést a fuvarozók

2005.12.19. 10:12
Augusztusban állapodott meg a fuvarozószakma négy szervezete a gazdasági és közlekedési minisztériummal az ágazat terheinek csökkentéséről. Az érdekképviselet szerint alig történt előrelépés, a tárca ugyanakkor állítja, nemcsak az adminisztrációs terhek, hanem a költségek is csökkennek.
A kormány és a fuvarozók négy érdekvédelmi szervezete között még augusztusban aláírt megállapodásból a vállalatok adminisztrációs munkáját megkönnyítő intézkedéseket illetően született eddig döntés - mondta Dittel Gábor, a Nit-Hungary ügyvezető főtitkára. A szakmai érdekképviseleti szervezet vezetője hangsúlyozta: a költségcsökkentésre és a szakképzésre vonatkozó pontokban azonban nem történt előrelépés.

Nem a kormány dolga?

Szanyi Tibor, a gazdasági és közlekedési tárca politikai államtitkára ugyanakkor azt állítja, hogy a Fuvosz és a Nit-Hungary által nehezményezett képzési terület valójában nem a kormány, hanem az érdekegyeztető tanács hatáskörébe tartozik. A politikus szerint a tárca erre már a nyári megállapodáskor is felhívta a fuvarozók figyelmét.

Az államtitkár ugyanakkor kiemelte: a kormány hatáskörébe tartozó pontokban már jelentős előrelépés történt. Ami az adómérték lefaragásával kapcsolatos követelést illeti, az áfacsökkentés jelentősen megterheli a központi költségvetést, ezért a kormány nem tartja ezzel együtt kivitelezhetőnek a fuvarozók által követelt jövedékiadó-mérséklést - mondta Szanyi.

A minisztériumi vezető szerint figyelembe kell venni azt is, hogy a megállapodás óta a világpiacon olcsóbb lett az üzemanyag. Megállapodtak a fuvarozók közúti forgalomban történő ellenőrzéséről, így a jövőben - az eddigiekkel szemben - a hatóságok szabálysértés esetén a külföldi gépjárműveket, és azok okmányait is visszatarthatják a bírság megfizetéséig.

Változik továbbá a gépjárművek túlterhelése esetén érvényes felelősségi szabály: a jövőben a felrakó felel a túlsúlyért, és nem a fuvarozó. Továbbá módosul ugyan, de nem a kívánt mértékben a külföldi tevékenységért járó napidíj, a korábbi 25 dollárt a 25 eurós díjtétel váltja fel, noha az érdekképviseletek eredetileg 30 eurót szerettek volna.