Mégis demonstrálnának a fuvarozók

2005.05.18. 07:38
Nem jutottak dűlőre a kormány képviselői és az érdekképviseleti szervezetek a közúti fuvarozók versenyhelyzetének romlása miatt kezdődött tárgyalássorozaton.
A fuvarozók csaknem egyharmadát képviselő két testület, a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége (Fuvosz) és a Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) az üzemanyagár jövedéki adójának csökkenésében látja az ágazat helyzetének javítását szolgáló garanciális megoldás legjobb módját. A két szervezet tegnap délutánig adott haladékot a kormánynak elfogadható javaslat megtételére.

Kedvezményeket kérnek

Ennek hiányában megkezdik a tagokkal való egyeztetést további lépések megtételéről, köztük egy esetleges országos demonstrációról. A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) érdekérvényesítő bizottsága tegnap kiadott közleménye szerint a május 28-i közgyűlésig nem terveznek demonstráló jellegű lépéseket. A Napi Gazdaság információi szerint a hét végére készülhet el a fuvarosok és a kormány közötti megállapodás tervezete.

A kormány által javasolt ötpontos úgynevezett cafeteria programot Ditter Gábor, a NiT Hungary főtitkára több szempontból is alkalmatlannak tartja. Az iparűzési adó után járó nyereségadó-kedvezményt a fuvarozók 75-80 százaléka nem lenne képes kihasználni, hiszen már jelenleg is nyereség nélkül, tartalékaik felélésével működnek. Az autópályadíjakból adható kedvezmények megvalósíthatósága is kérdéses, az Európai Unió ugyanis Németországnak sem engedte meg az úthasználati díj bevezetésekor, hogy engedményeket adjon fuvarozóinak (Ráadásul azoknak a helyi fuvarozónak, akik az autópályák távolsága miatt nem veszik igénybe a sztrádákat, ez a kedvezmény mit sem jelentene.)

A hasznok visszaforgatását illetően szintén nem világos, hogy kinek a hasznát forgatnák vissza, hiszen az államnak nem haszna, hanem adóbevétele van, a fuvarozók fentebb említett nagy része pedig egyáltalán nem nyereséges. Az üzemanyagár csökkentésének hiányában a fuvarozók valószínűleg továbbra is az olcsóbb külföldi tankolás mellett döntenének. Ditter elmondta, hogy számukra az adómérséklés tűnik a leginkább elfogadható megoldásnak.