Árpád
-2 °C
9 °C

Egyre többen vásárolnak vasárnap

2003.12.19. 11:55
Kapcsolódó cikkek (1)
A vasárnapi vásárlás nem csak a karácsonyi szezonra, hanem az év többi részére is jellemző. Már 63 milliárd forintért vásároltak a háztartások a hét utolsó napjain napi fogyasztási cikket a múlt évben - állapítja meg a GfK Piackutató tanulmánya.
Különösen a vásárlások száma növekszik a pihenőnapon. Idén az első félévben 28 millió vásárlás jutott a vasárnapokra, míg tavaly január-júniusban még csak 23, egy évvel korábban pedig 21 millió.

Pihenőnapon hipermarketbe

A napi fogyasztási cikkek forgalmából a hét napjai közül a vasárnapokra négy százalék jut idén az első hat hónapban. Értékben kifejezve 37 milliárd forint. Kiemelkedő szerepet játszanak a hipermarketek, mivel a hét napjai közül forgalmuk nyolc százaléka jut a vasárnapokra. Ugyanez a mutató meghaladja az átlagot a C+C áruházakban is, a háztartások beszerzéseinél - hat százalékkal.

Éppen átlagos a szupermarketek részesedése négy százalékkal. Átlag alatti az önálló kis boltoké három, lánchoz tartozó kis boltoké, illetve drogériáké kettő-kettő, valamint a diszkontoké egy százalékkal.

Péntek a legerősebb forgalmú nap

Országosan legerősebb forgalmú nap a péntek, amikor a kiskereskedelem a napi fogyasztási cikkek forgalmának 21 százalékát bonyolította le 2003 első félévében. Egyik kivétel a hipermarket, ahol a szombat a csúcs 23 százalékkal. Másik kivétel pedig az önálló kis bolt, ahol a péntekre és szombatra egyformán 21-21 százalék jut.

Ha azonban a vásárlások számát nézzük, akkor a legtöbb pénztári blokkot mindegyik bolttípusban pénteken adják ki az üzletekben. A vásárlások egyenetlenül oszlanak meg. Szám szerint 70 százalékuk déli 12 óráig lebonyolódik, nagy részük célja a napi friss élelmiszer beszerzése. A többi vásárlás zöme este nyolcig megtörténik. Értékben viszont már csak 63 százalék jut délelőttre, s jó egyharmad délutánra.

Akik este nyolc után vásárolnak, azok az átlagosnál nagyobb összegeket költenek. A kereskedelem este nyolctól reggelig az összes forgalom egy százalékát bonyolítja le, ami idén az első félévben hét milliárd forintot tett ki. A bolttípusok közül csak a hipermarketekben számottevő az éjszakai vásárlások értéke.