Jöjjenek a fűszeresek!

2006.04.20. 14:23
Egyre többet költünk hipermarketben és kevesebbet kisboltban, alig fizetünk bankkártyával, vásárolni jellemzően pénteken és szombaton járunk - derül ki a GFK kereskedelmi analízisek 2005 című tanulmányból, amelynek tanúsága szerint a drogériák voltak a tavalyi év nyertesei.

Magyarországon nem tud áttörni a kártyás fizetés: a kiskereskedelemben a napi fogyasztási cikkekre tavaly elköltött 2234 milliárd forintból mindössze tíz százaléknyit fizettek ki kártyával a kasszáknál. Ez az arány nemcsak a nyugat-európai, de a régiós országokkal összevetve is kiemelkedően alacsony - mondta el a kiskereskedelem tavalyi évéről készült tanulmányt ismertetve Kozák Ákos, a GfK Hungária igazgatója.

Kártyával a legtöbbször a hipermarketekben fizetünk, az itteni költések 28 százalékát így egyenlítik ki. Aki kártyával fizet, többet költ, ezt régóta igazolják a felmérések, de a hipermarketek alapvetően az elmúlt évek dinamikus terjeszkedésének köszönhetik mára vezető arányúvá vált részesedésüket. A napi fogyasztási cikkek forgalmából tavaly már 24 százalékot értek el. A növekedés döntően a kisboltok rovására történt, amelyek esetében jelentősebb a belső átrendeződés: öt évvel ezelőtt még a független közértek uralták a szegmenst, mára viszont a hálózatba szerveződött kisboltok már a közel ugyanakkora szereppel bírnak. Kozák Ákos szerint ez még mindig kevésnek mondható, azt jelzi, hogy a hálózatba tömörült cégek még nem tudták kialakítani pontos stratégiájukat a piacszerzésre.

Nyertek a drogériák

Az év nyertesei a drogériák - ez egyértelműen kijelenthető a cégvezető szerint akkor is, ha piaci részesedésük a költésekből csak kétszázalékos. Ez duplázást jelent a korábbi évekhez képest, és jelzi: beindult az előretörés. Ez egyszerre köszönhető a boltszám növekedésének, és annak, hogy az egyre nagyobb vásárlóerővel rendelkező fogyasztók igénylik a minőségi termékek választékát.

A tipikus vásárló
A vásárlások felét, 49 százalékát a háziasszonyok egyedül bonyolítják, az összes vásárláson belül elért kiemelkedő szerepük a mindennapokban még nagyobb: csak a hipermarketekben és a cash&carry tipusú áruházakban dominálnak a többesben, családostul vagy ismerősökkel érkező vásárlók. A napi bevásárlások lebonyolítására szakosodó kisboltokban a vásárlók 70 százalékban egyedül érkező feleségek, és csak 11 százalékban egyedül érkező férjek - derül ki a kutatásból.

Az éppen ebből fakadó űr betöltéseként új bolttípus megjelenésére is számítani lehet Kozák Ákos szerint a következő években: az egykori fűszeresekre hasonlító, úgynevezett kényelmi kisboltok megjelenésére. Ezekre ma még alig akad példa itthon, de Európa-szerte életképesek a különleges étel- és italkínálatot kialakító egységek.

A következő években a hipermarketek jelentősebb arányú előretörése már nem várható, de 3-5 év múlva részesedésük 28-29 százalékra emelkedhet. A diszkontok forgalmának kisebb meglódulása alapvetően egy új üzletlánc megjelenésével magyarázható - mondta Kozák Ákos, utalva arra, hogy 2007-től piaci hírek szerint újabb szereplő jelenhet meg (az igazgató óvakodott a már hódító Lidl és a jövőre érkező Aldi megnevezésétől). A szegmens így növelheti részesedését, ahogy erre számít az igazgató a jelenleg stagnáló, ám várakozásai szerint minőségében hamarosan átalakuló szupermarketszektorban is.