Milliárdos bírság a kartellező útépítőknek

2005.09.22. 18:30
A 2001-ben és 2002-ben az Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóság által kiírt egyes közbeszerzési pályázatokon résztvevő egyes vállalkozások rögzítették, hogy adott pályázatot melyik cég szerzi meg, illetve, hogy a nyertesek alvállalkozóként mely másik vállalkozást vonják be - állapította meg a Gazdasági Versenyhivatal. A 14 cégre kiszabott bírságok összege több mint 1,3 milliárd forint, ám ahogy a korábbi hasonló ügyekben, várható, hogy a cégek bíróság előtt támadják meg a határozatot.
Feljegyzések, találkozókról készült emlékeztetők, a pályázatok lezárása előtt előre vázolt eredménytáblázatok szolgáltak egyebek között bizonyítékként 14 híd- és útépítő cég ellen a Versenyhivatal által folytatott eljárásban: a GVH ezekre alapozva végül is azt állapította meg, hogy - az európai és hazai gyakorlattal is összhangban - alkalmasak arra, hogy bizonyítsák: 14 cég kartellbe tömörülve osztott le egymás között közbeszerzési pályázatokat - mondták el az eljáró versenytanács tagjai és versenyhivatali vezetők a csütörtöki határozathozatalt követően.
Cégek, bírságok, utak
Adeptus Rt.: 62.700.000 Ft
Betonút Szolgáltató és Építő Rt.: 277.800.000 Ft
Debreceni Mély és Útépítő Rt.: 162.000.000 Ft
EGÚT Egri Útépítő Rt.: 72.500.000 Ft
Hídépítő Rt.: 44.700.000 Ft
Hódmezővásárhelyi Útépítő Kft.: 73.500.000 Ft
Hoffmann Építőipari Rt.: 72.900.000 Ft
MÁV Hídépítő Acélszerkezet, Híd és Mélyépítő Kft.: 22.400.000 Ft
Mélyépítő Budapest Építőipari, Kivitelező, Beruházó és Tervező Kft.: 23.800.000 Ft
MOTA-Engil Beruházási és Építőipari Rt.: 43.400.000 Ft
Strabag Építő Rt.: 335.700.000 Ft
Swietelsky Építő Kft.: 20.700.000 Ft
Vakond Kft.: 50.100.000 Ft
Vegyépszer Rt. 51.100.000 Ft

Az érintett útszakaszok: a 47. sz. főút Debrecen bevezető III. ütem, a Bojt-Hencida összekötő út, a 47. sz. főút Algyő-Hódmezővásárhely közötti szakasz négynyomúsítása (I. ütem), a 4. számú főút Törökszentmiklós szakasz, a 61. számú főút Kaposvár Északi elkerülő út II. szakasz, 3. számú főút Garadna elkerülő szakasz. Valamennyi szakaszra Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóság írt ki pályázatot, 2001-ben és 2002-ben.

A marasztalt cégek között ott vannak a legnagyobb és legismertebb hazai útépítők, így a Strabag, a Betonút, Swietelsky, a Hídépítő Rt. és a Vegyépszer is. A 20 és 335 millió forint közötti bírságok együttes összege több mint 1,3 milliárd forint.

Rutinszerűen beszélnek össze

Az Index kérdésére a GVH-s szakértők arra nem vállalkoztak, hogy megbecsüljék, az útépítési tenderek hány százaléka maradhat tiszta. Azt ugyanakkor elmondták: az eddigi ügyek tapasztalatai azt mutatják, hogy a vállalkozások döntő többsége természetesnek tekinti, ha a pályázatok kiírását követően vagy akár megelőzően, összeülnek egyeztetni, úgy, hogy a megbeszélésen egyszerre vannak jelen pontenciális fő és alvállalkozók. Bár lehetne egy ilyen megbeszélés pusztán szakmai tapasztalatcsere, a cégek nem igyekeznek meghúzni azt a határvonalat, ami az egyeztetéseket a jogszerűség határán belül tartaná. A tendereken beadandó ajánlatok, árak megbeszélése, egyeztetése, a szerepek előre lejátszása akkor is sérti a versenytörvényt, ha valamilyen oknál fogva mégsem a cégek által várt eredmény következik be.

A pályáztatók is többet tehetnének

A Versenyhivatal megállapításai szerint ugyanakkor a pályáztatók sem tesznek meg mindent annak érdekében, hogy megnehezítsék a cégek kartellezését. A pályázatban szereplő homályos kitételek, megfogalmazások, de pusztán az a tény, hogy egy adott cég egyszerre fővállalkozóként és egy konkurense alvállalkozójaként is indulhat, szinte kínálják a lehetőséget az összebeszélésre.

Nincs még jogerősen lezárt ügy

Bár a GVH már több ügyben is marasztalt kartellező útépítőket, a most megbírságolt cégek között több is akad, amely ellen már korábban is folytattak eljárást, egyetlen ilyen típusú ügy sem fejeződött még be jogerősen Magyarországon. A cégek bíróság előtt támadhatják és támadják meg a versenyhivatali határozatokat: ennek azon túl, hogy halasztó hatálya van büntetés befizetésére, számos egyéb jogkövetkezménye is van. Újabb ügyekben a GVH nem kezelheti őket visszaesőként, illetve nem lép életbe a közbeszerzési eljárásokon való indulások tilalma sem. Az Index kérdésére részben ezzel magyarázták a versenyhivatali vezetők, miért is nem lehet megmondani, milyen visszatartó ereje van a jelenlegi büntetéseknek és a bírságok összegének. Felhívták ugyanakkor a figyelmet arra: a jogerős marasztaló döntések után nézhetnek szembe a cégek egy újabb, Európában már ismert kvázi szankcióval: a pályázat kiírója ugyanis megtévesztésre hivatkozva perelheti a kartellezőket, és visszakövetelheti a verseny elmaradásával kialakult ártöbbletet.