További Magyar cikkek
A versenyhivatal versenytanácsa megállapította, hogy a Cillit Bang reklámozásával a Reckitt Benkiser (Magyarország) Kft. megtévesztette a fogyasztókat. A versenytanács emiatt 10 millió forintos bírságot szabott ki a cégre közölte a GVH pénteken.
A bírság kiszabásakor súlyosbító körülményként vették figyelembe, hogy a vállalkozást korábban már négy alkalommal marasztalta el a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolása miatt.
A vállalkozás a zsíroldó terméket univerzálisként reklámozta, ám ezt az állítását nem tudta teljes körűen igazolni. Azzal is jogsértést követett el, hogy termékének hatékonyságát a verhetetlen és a páratlan jelzőkkel hirdette, ám ezeket a piacelsőséget sugalló kijelentéseit sem tudta bizonyítani.
Nem minden zsírra jó
A GVH az eljárás során azt vizsgálta, hogy a Cillit Bang nevű termék csomagolásán feltüntetett, valamint a zsíroldó szert népszerűsítő reklámokban elhangzott állítások alkalmasak-e a fogyasztók megtévesztésére. A csomagoláson a "szuper hatékony" és az "univerzális" jelzők szerepeltek. A reklámokban ezeken túl a "páratlan" és "verhetetlen" minősítések hangzottak el a termék hatékonyságával kapcsolatban olvasható a versenyhivatal közleményében.
A GVH határozata szerint a Cillit Bang nem nevezhető univerzális zsíroldónak, mert nem minden felület tekintetében alkalmas a zsírok eltávolítására. A termék használati utasításában a Reckitt Benkiser Kft. maga is meghatározott több olyan területet, ahol részben a tisztítandó felület védelme érdekében, részben az élelmiszerekkel való érintkezésből fakadó veszélyek elkerülése céljából nem ajánlja a termék használatát. A termék nem alkalmazható kerámialapos tűzhelyen sem derült ki a versenytanácsi eljárás során.
Újítottak, de hiába
A cég idén áprilisban azonos márkanévvel új összetételű termék forgalmazását kezdte meg, amely az élelmiszerekkel érintkező felületeken bő vizes lemosás nélkül is használható. Az új termékre nézve az állítások kevésbé jogsértőek, de egyrészt a felület védelme érdekében még a módosított összetételű zsíroldó sem használható mindenhol, másrészt a piacon még kapható volt az eredeti termék, miközben az új reklám már az élelmiszerrel közvetlenül érintkező felületeken való használatot is propagálta.
A 2005-ben és 2006 júniusáig sugárzott reklámfilmekben szereplő "hatékonysága verhetetlen" illetve "hatékonysága páratlan" kifejezésekről a GVH megállapította, hogy mindkét jelző piacelsőségi kijelentésnek minősül. Márpedig egy társaság ilyen kijelentéseket csak akkor tehet, ha már a reklám közzététele előtt rendelkezett olyan vizsgálati eredményekkel, amelyek állításait mindenben alátámasztják. A versenyfelügyeleti eljárás során bebizonyosodott, hogy ilyen vizsgálati eredményekkel a Cillit Bang reklámok közzétételét megelőzően a Reckitt Benkiser nem rendelkezett közölte a GVH.
De legalább szuperhatékony
Megszüntették az eljárást a termék címkéjén szereplő "univerzális" jelző miatt, mivel a termék csomagolása pontos felsorolást ad arra vonatkozóan, hogy milyen felületeket lehet, és melyeken nem ajánlott a termék használata.Megszüntették az eljárást a reklámokban szereplő "szuperhatékony" jelző miatt is. Az eljáró versenytanács a vállalkozás által csatolt kutatólaboratóriumi eredmények alapján igazoltnak fogadta el azt, hogy a Cillit Bang jobb a magyar piacon kapható zsíroldók átlagánál, a termékek élvonalához tartozik, ilyen értelemben "szuperhatékony".