Aprítja a GVH az OTP-t

2007.12.21. 12:40
A fogyasztókat megtévesztő módon reklámozta egyes betétlekötési akcióit az OTP Bank – állapította meg a Gazdasági Versenyhivatal. A banknak emiatt 132 millió forint bírságot kell fizetnie.

A versenyhatóság észlelte, hogy az OTP 2007. március 26-tól 2007. április 27-ig "akár 8,5 százalék" kamat, valamint 2007 július 16-tól augusztus 17-ig tartó kommunikációs kampányban "akár 8 százalék" kamat ígéretével népszerűsítette lekötési konstrukcióit. A többféle hirdetési csatornán közzétett szlogen alapján kérdésessé vált, hogy a fogyasztók vajon értesülnek-e arról, milyen feltételekkel érhetik el a beígért kedvező hozamot.

A kérdés tisztázására indított versenyhatósági vizsgálat megállapította, hogy az OTP által adott egyes tájékoztatások a GVH megítélése szerint alkalmasak voltak a fogyasztók megtévesztésére. Az OTP ugyanis nem minden esetben adott megfelelő tájékoztatást arról, hogy a két hónapos, akciós forint alapú lekötési konstrukcióban a meghirdetett kamat csak úgy érhető el az ügyfél számára, ha megtakarítása meghaladja a 2007 március 22-i illetve 2007. július 13-i egyenlegét. További feltétel volt, hogy az új megtakarítás legalább ötmillió forint legyen.

A GVH megítélése szerint a televíziós reklám, az óriásplakát, a kültéri plakát esetében a formai kivitelezés sajátosságai következtében nem válhatott a fogyasztók által ténylegesen észlelhető üzenet részévé, hogy a kedvező „akár…%-os” kamat csak további szűkítő feltételekkel érhető el. A felsorolt kommunikációs eszközökön a fő üzenettől elszakítva, a csillaggal megjelölt lábjegyzetben olvashatók a kiemelt kamat eléréséhez szükséges feltételek. Bár a GVH nem vitatja „az akár” kifejezés feltételességre utalását, azonban a kifejezés, hasonlóan a csillag megjelöléshez, véleménye szerint nem kompenzálja az OTP által kiválasztott, a hirdetni kívánt lényeges tulajdonsághoz kapcsolódó alapvető információk hiányát.

A fenti jogsértések miatt az OTP Banknak 132 millió forint bírságot kell fizetnie. A bírság összegének meghatározásakor a GVH súlyosító körülményként értékelte, hogy az OTP az elmúlt időszakban többször tanúsított a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolására alkalmas magatartást. Enyhítő körülménynek bizonyult ugyanakkor, hogy az ügyfelek számára a szerződés megkötését megelőzően ismertté válhat az akcióban való részvétel valamennyi feltétele.

A GVH vizsgálata feltárta azt is, hogy az OTP reklámjaiban alkalmazza „Az OTP mindig a legjobb megtakarítási módot kínálja Önnek” mondatot is. Ez a versenyhatóság szerint olyan piacelsőségi állítás, melyet közzétevőjének hitelt érdemlően igazolnia kell. A GVH eljárás megindítását követően a bank az állítás alkalmazásától visszalépett, melyet a GVH - az OTP részéről érzékelhető változtatás szándéka miatt - bírságcsökkentő körülményként értékelt.

Az OTP Bank bíróságon támadja meg a Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsának határozatát, mert a hitelintézet álláspontja szerint megalapozatlan a fogyasztók megtévesztésének megállapítása azon reklámoknál, amelyeket a hivatal bizonyos betétlekötési akciók kapcsán kifogásolt.

A bank az akciók során minden marketingkommunikációs eszközön a reklámozás szakmai és etikai szempontjai szerint tüntette fel a hirdetett kamat elérésének feltételeit, amelyeket vagy a reklámhordozó eszköz tartalmazott, vagy utalt a részletes feltételek megismerésének helyére.