Ferenc, Olívia
-4 °C
4 °C

Kivonulnak a gyógyszercégek?

2004.03.30. 11:06
A gyógyszerárak befagyasztása miatt az egyik legnagyobb gyógyszergyártó társaság hazai üzemének bezárását tervezi. Piaci szereplők szerint a kormány intézkedése nem hozza meg a kívánt hatást.
A Financial Times értesülései szerint az gyógyszerárak 85 százalékon történő befagyasztása után a GlaxoSmithKline bejelentette, hogy megfontolja a kivonulást a magyar piacról. A Glaxo egyike a világ legnagyobb gyógyszergyártó cégeinek. A társaság tavaly hét százalékos piaci részesedést és 35 milliárd dolláros bevételt ért el. Eddig 15 millió dollárt fektetett be egy oltóanyag gyártó üzembe Budapesten, és további hatvanmilliót tervezett befektetni, hogy felfuttassa a termelést.

Látják a bajt

"Látjuk, hogy a kormánynak költségvetési problémái vannak." Mondta David Redfern, a Glaxo Közép-európai alelnöke. "De tárgyalni akarunk a kormánnyal, hogy konstruktív megoldást találjunk". Redfern szerint a Glaxo újraértékeli befektetéseit Magyarországon ha csak a kormány nem vizsgálja felül döntését.

Piaci szereplők azzal vádolják a kormányt, hogy a gyógyszeripart használja a költségvetési hiány csökkentésére. A megszorítási intézkedések részeként az amúgy is alultervezett gyógyszerkasszát a tavalyi 252 milliárdról 240 milliárd forintra csökkentette idén a tárca. A Magyar Gyógyszergyártók Egyesülete szerint háromszázmilliárd forintra lenne szükség a zökkenőmentes működéshez.

Hatástalan marad

Az egyre több felírt gyógyszer miatt az elmúlt két évben ötven százalékkal kellet a kassza költségvetését növelni. Kökény Mihály egészségügyi miniszter a gyógyszergyártó cégeket tette felelőssé a növekedés miatt. Úgy látja, a cégek komoly reklámköltségekbe verik magukat, amivel duplán ártanak, hiszen arra ösztönzik az orvosokat, hogy több és drágább gyógyszert írjanak fel, mint amennyire valójában szükség van.

Ugyanakkor kevesen látják úgy, hogy a megszorítások hatására a cégek visszaszorítják reklámkiadásaikat. "Emiatt csak nagyobb lesz a hézag a multik és a magyar cégek promóciós költségei között" - mondta egy magyar cég alkalmazottja a Financial Times-nak.