A legfeljebb öt személy szállítására alkalmas kétütemű motorral ellátott gépkocsi az időszakos felülvizsgálatok során 2020-ig katalizátor nélkül megkaphatja a zöldkártyát, amennyiben a motorjának alapvető paraméterei teljesítik a gyári adatokat.
A szerdától hatályos rendeletet nagyon várták a kétütemű autók tulajdonosai. A gépkocsik környezetvédelmi felülvizsgálatáról 2002-ben született alaprendelet szerint 2008. január 1-től csak katalizátorral kaphatnak zöld kártyát ezek az autók. Miután a számuk nagyon lecsökkent, így év eleje óta tart az egyeztetés az érintett tárcák között, hogy mennyi türelmi időt kapjanak még a katalizátor nélküli működésre. A kiszivárgott információk szerint 3-5 év között szóltak a javaslatok, ehhez képest meglepetés a 2020. december 31-ig tartó határidő.
A követelmény annyi a kétütemű kocsik motorjaival szemben, hogy azok alapelőgyújtása, zárás szöge és alapjárati fordulatszáma feleljen meg a gyári értéknek. Amennyiben ez megvalósul, úgy a kocsi szénhidrogén kibocsátást teljesítettnek kell tekinteni - mondja ki a rendelet.
Jelenleg ötvenezernél is kevesebb kétütemű személygépkocsi (30-40 ezer Trabant, tízezer Wartburg és pár száz Barkas) futhat - szakértői becslés szerint. Muczán Gábor, a Trabant-Wartburg Klub elnöke azt mondta: a pontos számot nehéz megmondani, hiszen sokan nem hivatalos úton helyezik forgalmon kívül kétütemű járműveiket.