A titokzatos Kóka titkos tárgyalásra készül

2005.10.26. 08:38
Japán útjáról nem egyenesen Budapestre tér vissza jövő hétfőn Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter, hanem titokban ellátogat a dél-koreai fővárosba, ahol a Hankook vezetőivel egyeztet az abroncsgyártó tervezett félmilliárd eurós nagyberuházásáról. Magyar részről ma már mintegy húsz százalékkal kisebb támogatást kínálnak a dél-koreai beruházáshoz, mint tavasszal.

Finisébe érkezett a Hankook Tire dél-koreai abroncsgyártó óriáscég félmilliárd eurós nagyberuházásáért vívott verseny, erre utal a Világgazdaság információja, amely szerint Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter jövő hétfőn titokban Szöulba látogat. Kóka, aki holnap utazik egy előre bejelentett tokiói vizitre, a tervek szerint a japán fővárosból nem egyenes Budapestre tér vissza, hanem átrepül a dél-koreai fővárosba, hogy egyeztessen a Hankook vezérkarával a leendő beruházásról.

Mint tegnap beszámoltunk róla, a Hankook jelezte a szöuli tőzsdén, hogy Magyarországon készül beruházásra, ám más csatornákon azt is tudatta, hogy ha a tárgyalások a magyar kormányzat és az erre a projektre alapított Hankook-érdekeltség között nem vezetnek megfelelő eredményre, akkor a döntés még megmásítható.

Vélhetően a tárgyalások középpontjában az áll majd most Szöulban (is), hogy mi az, amit a tervezett beruházáshoz támogatásként kínál a magyar kormányzat. A kabinet hónapok óta azt mondja, nem hajlandó belemenni egy támogatáslicitbe, nem emeli a tétet, annak ellenére sem, hogy a projektért szintén versenyző országok - Cseh- és Lengyelország, valamint Szlovákia - folyamatosan ezt teszi. Sőt a Világgazdaság értesülései szerint Kóka ma már mintegy húsz százalékkal kisebb támogatást kínál, mint amekkorát korábban, a Hankook első - azóta megmásított - májusi döntését megelőzően. Erre utal egyébként az is, hogy a miniszter - azt követően, hogy a dél-koreai cég bejelentette, visszalép a beruházás szlovákiai helyszínétől - azt nyilatkozta lapunknak: a magyar kormány kész tárgyalni a társasággal, ám csak a kölcsönös előnyök mentén, más feltételekkel, mint amilyenek mellett a szlovákiai megállapodás született.

Habár az eredetileg ajánlott támogatás mértékéről sem akkor, sem azóta nem hoztak nyilvánosságra információt, a nagyságrendre lehet következtetni. Egyrészt abból, hogy lapunk megtudta: a magyarországi támogatásintenzitás 7-10 százalék közötti. Ezt megerősíti az a korábbi Kóka-nyilatkozat, amely szerint az utóbbi időszakban az átlagos támogatásintenzitás alatta maradt a tíz százaléknak. Másrészt azt lehet tudni, hogy a szlovákok - akik elsőre elnyerték a beruházást, ám később a kormány viszszavett az eredetileg felajánlott 105 millió eurós támogatásból - utóbb már a tízszázalékos támogatást sem kívánták megadni. Mindebből arra lehet következtetni, hogy a magyar részről kínált - különféle elemekből öszszeálló - támogatás intenzitása ma már jócskán a beruházási érték tíz százaléka alatt lehet.

Ráadásul értesüléseink szerint már nem is félmilliárd eurós, azaz mintegy 125 milliárd forintos beruházásról tárgyal majd Szöulban Kóka. Úgy tudjuk ugyanis, hogy pár milliárd forinttal nagyobb összegű lesz végül is a projekt.