Jön a használtautó-tőzsde

2004.05.17. 07:54
A hitelezés felfutása és az újautó-piac fejlődése alaposan megdobta a használt autók kínálatát, ami az eddiginél jóval erőteljesebb összefogásra sarkallhatja a márkakereskedőket.
Előkészületek folynak egy olyan internetes adatbázis és központi telephely (vagy régiós telephelyek) létrehozására, amely egyfajta országos "használtautó-tőzsde" szerepet tölthet be a jövőben - értesült a Napi Gazdaság. Információnkat Gablini Gábor, a Gépjármű-kereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke megerősítette, ám sem a megvalósítás várható időpontjáról és résztvevőiről, sem a szervezeti, működési formáról nem árult el részleteket.

Egyre több

A kezdeményezés azon alapul, hogy sok márkakereskedő nehezen tud túladni azokon a felgyülemlett használt autókon, amelyeket új autókért számított be. Növelik a használtautó-kínálatot azok a kocsik is, amelyeket lízingcégek foglaltatnak le a nem fizető ügyfelektől. Gablini becslése szerint éves szinten legalább annyi használt autó cserél gazdát, ahány új (ezzel a teljes éves autópiaci forgalom darabszáma megközelíti a félmilliót).

Jelenleg - a Porsche Hungariához, valamint a Wallis-csoporthoz tartozó dealereket kivéve - magukra vannak utalva a márkakereskedők az ügyben, hogy mit kezdenek a beszámított autókkal. Ha nincs ezek eladásához saját telephelyük és személyzetük, akkor megpróbálhatják használtautó-kereskedőnek eladni az ilyen autókat. Ez Bakó Zoltán, a használtautó-cégeket képviselő Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesülete (MGOE) főtitkára szerint bevett gyakorlat - az utóbbi években a mintegy ezer használtautó-forgalmazó kétharmada magyarországi forrásból érkező járműveket ad el. Ezek egy része lízingvállalkozásoktól átvett autó, ám az ilyen források kiépítése esetleges, az utóbbi évekig főleg személyes kapcsolatokon alapult. Újabban a lízingcégek egy-két tucat vagy akár 50-100 járműből álló csomagokat állítanak össze, és azokra licitet hirdetnek. Ez a megoldás ugyancsak esetleges, hiszen - különösen a flottaautóknál - meglehetősen egynemű és kicsi a kínálat.

Ezen a helyzeten is változtatna a Gémosz, ha megfelelő befektetőre talál, hiszen a "használtautó-tőzsdén" az elképzelések szerint csaknem a teljes itthoni kínálat áttekinthető lenne, ráadásul a járművek származását hivatalosan ellenőriznék.

Működik hasonló

Hasonló rendszert négy éve működtet az országosan 20 értékesítési hellyel rendelkező Weltauto, ám itt csak a Porsche Hungariához tartozó márkák (Audi, Porsche, Seat, Skoda és Volkswagen) kereskedőinek beszámított autói jelennek meg. Ennek az adatbázisnak az idén csaknem a tavalyi háromszorosára nőtt a havi látogatottsága: meghaladta a 212-218 ezret. Hasonló arányban nőtt az elmúlt időszakban a rendszeren keresztüli előjegyzés, foglalás és a vásárlás is - mondta a Napi Gazdaságnak Horváth Zoltán, a Weltauto üzletág-igazgatója.

A Wallis Auto Holding Rt. (WAH) érdekeltségébe tartozó W1 Auto is működtet internetes rendszert: amelyen nemcsak a WAH által forgalmazott márkák (BMW, Citroën, Daewoo, Opel, MG, Mini, Rover) autói jelennek meg, hanem a Wallis-csoporthoz tartozó lízingcég "leadótelepének" kocsijai is - tájékoztatott Martinez Ferenc, a W1 Auto ügyvezető igazgatója. Tapasztalatai szerint a finanszírozó cégek által visszavett autók tulajdonosainak kisebb hányada felelőtlenül vágott az autóvásárlásba, többségük azonban eleve azzal számolt, hogy a lefoglalásig "széthatja" a kedvező áron megszerzett új autót. Martinez is megerősíti, hogy főleg kis- és középkategóriájú autók vásárlói nem tudják fizetni a forintgyengülés miatt megnövekedett lízingdíjat.