Használt autók zuhanórepülése

2004.07.12. 08:11
Beigazolódni látszanak a borúlátó jóslatok: az elmúlt fél évben drasztikusan visszaesett a használt autók behozatala. A piac kezd megnyugodni, májustól ismét élénkülés tapasztalható.
A korábbi évekétõl eltért az idei személyautó-behozatal. Mind a használt, mind az új autók importforgalma hektikusan alakult, ami fõként a februárban bevezetett, majd május 13-án módosított regisztrációs adónak köszönhetõ. Az év elsõ heteiben ugrásszerûen megnõtt az importálók kedve, félve az új adónem kedvezõtlen hatásaitól, sokan elõre hozták vásárlásaikat. Fõleg a pánikban lévõ használtautó-kereskedõk hoztak be szinte számolatlanul gépkocsikat.

Februárban alig érkezett szállítmány. A piac áprilistól kezdett újból magára találni, azóta viszonylag kiegyensúlyozott a kép, a májusi csatlakozás óta kifejezett élénkülés van.

Ám beigazolódni látszanak a használtautó-kereskedõk korábbi borúlátó jóslatai: az elmúlt fél évben drasztikusan visszaesett a külföldrõl behozott, másodkézbõl származó személyautók száma. Amíg tavaly január és június között több mint 23 ezer gépkocsit importáltak, az idén alig több mint 12 ezret. Június némi bizakodásra adhat okot: a tavalyi 3300-zal szemben idén 2300 külföldi használt autót helyeztek nálunk forgalomba.

Kevesebbet Svájcból

Szakértõk hangsúlyozzák, nem könnyû statisztikákat készíteni, legalábbis olyanokat, melyek összevethetõk korábbi adatokkal, mert az uniós csatlakozás miatt számos körülmény megváltozott. Így a pénzügyõrök már nincsenek ott az uniós határokon, május elsejétõl az EU-ból érkezõ szállítmányok kikerültek a vámhatóság látókörébõl. Az is torzít, hogy a behozatal, a regisztrációs adó megfizetése és a tényleges forgalomba helyezés idõben akár több hétre vagy több hónapra is elválhat egymástól.

Az új autók behozatalában némi forgalombõvülés is kimutatható. Az elsõ hat hónapban 89 ezer új autó forgalomba helyezése vált lehetõvé, a tavalyi 77 ezerrel szemben. Ám figyelembe kell venni, hogy a vámosok statisztikái május óta a belföldön elõállított - tehát a Suzuki - gépkocsik forgalmazását is tartalmazzák. Ez utóbbi egyébként, mint Tihanyi Tamás, a Magyar Suzuki Rt. PR-vezetõje lapunknak elmondta, májusban 2419 volt. A fél év utolsó hónapjában a korrigálatlan érték megközelítõen 17600 volt, ebbõl 1950-et tett ki az Esztergomban gyártott és a nagykereskedelemnek átadott autók száma.

A gépkocsi-beszerzési források nem változtak. A legkedveltebb országok közé tartozik Ausztria, Németország és a Benelux államok. Svájc viszont mintha veszített volna korábbi pozícióiból.