Használt autók, garanciával

2003.11.10. 10:03
Bár a teljes használtautó-piachoz képest egyelőre elenyésző a garanciával értékesített "levetett" autók száma, az évente 15-20 százalékkal bővülő kereslet új szereplőket csábít a küzdőtérre.
Bár a garanciával értékesített használt személyautók száma egyelőre elenyésző az évente gazdát cserélő nem új autókhoz képest, a piac 15-20 százalékkal bővül. A használt autókat garanciával értékesítő cégek - egy kivétellel - nemcsak adott importőr márkáit kínálják.

Szigorú vizsgálat

A Napi Gazdaság által megkérdezett üzletág-igazgatók tájékoztatásai alapján 2001-től 2003. I. félévéig összesen csaknem 7 ezer többnyire alig használt autót értékesítettek garanciával. Ugyanebben az időszakban mintegy 1,18 millió használt személyautó adásvételét regisztrálták. Míg az utóbbiak esetén nem derülhet ki, mennyi volt a reklamáció, illetve a kártérítési követelés, addig a garanciával értékesítők el tudják mondani, hogy mindössze egy-két ilyen esetet tartanak számon.

Ezekben az új tulajdonos beválthatta a garanciát. Szinte valamennyi cég igen szigorú követelmények teljesítése alapján nyilvánítja garanciálisnak az általa kínált használt autókat. Az üzembe helyezés évén kívül a fő szempontok közé tartozik a kilométeróra állása, a fődarabok állapota és a kocsi külső-belső kinézete. A megfelelő kocsikra általában egyéves, esetenként hároméves műszaki garanciát, cserelehetőséget, illetve assistance szolgáltatást vállalnak.

Hat importőr ad garanciát

Jelenleg hat magyarországi márkaimportőr működtet garanciát adó használtautó-üzletágat. Az első az Opel Southeast Europe volt, amely 1997-ben indította el az OK-H használtautó-programot. Három évvel később lépett a piacra az öt márkát (Audi, Seat, Skoda, Porsche, Volkswagen) forgalmazó Porsche Hungaria Weltauto üzletága, a FIAT-forgalmazó SPQR pedig másfél éve működteti az Autoexpert programot.

Hozzájuk csatlakozott tavaly ősszel a Volvo a Quality 1 és a Wallis Autótrade Kft. a W1 Auto programmal. A legfiatalabbnak a Toyota T-Plusz számít, amely a tavasz vége óta létezik. Az OK-H-ba az utóbbi években az Opelek mellett már más márkák is bekerülhetnek. Eddig hét Opel-kereskedés, illetve szerződött partner kapott jogot az OK-H minősítés használatára. Általában 150-200 ilyen jellel ellátott autó közül választhatnak a vevők - mondta a Napi Gazdaságnak Bakai Gergely, az Opel Southeast Europe OK-H üzletágvezetője. A 30 pontos átvételi követelménynek megfelelő személyautó öt csillagot kap - a minősítést folyamatosan ellenőrzi a minőségbiztosítási rendszerekkel foglalkozó TÜV-Nord-KTI.

A Weltautó a legnagyobb

A legnagyobb hálózattal a Weltauto működik, amely várhatóan több mint ezer autót ad el idén, amivel megőrzi tavaly elért piacvezető helyét. Bár az osztrák minta alapján létrehozott magyarországi Weltauto az ottanihoz hasonló piaci részesedést akar elérni, nem sürgetik a jelenleg húsz egységből álló országos hálózat bővítését - mondta Horváth Zoltán üzletág-igazgató. Az osztrák Weltautóé a részpiac csaknem 80 százaléka. Jövőre négy-öt új értékesítőhellyel bővül a hálózat, így az idei eladásoknak duplájával számol Horváth. Ez 35-40 százalékos piaci részesedést is hozhat.

Az előző márkák után a legtöbb tapasztalattal az SPQR Autoexpertje rendelkezik. A FIAT programja Olaszországban és Franciaországban is jól működik - állítja Orbán Zsolt üzletág-igazgató. Ez igaz a hazai vállalkozásra is. A 2001 tavaszától működő program keretében tavaly - az első teljes évben - csaknem félezer főleg a FIAT-csoport márkáihoz tartozó személyautót (Alfa Romeo, FIAT, Lancia) értékesítettek, idén 20-25 százalékkal több eladása várható.

A Volvo Hungária Kft. Quality 1 használtautó-programja egyelőre csak egy budapesti telephelyen működik. A tapasztalatok birtokában jövőre két-három újabb, vidéki helyszínen vezetik be a rendszert - mondta Györffy Zsolt, a Volvo értékesítési igazgatója. Korábban évente 100-120 használt autót adtak el, idén viszont a Quality 1-nek köszönhetően 200 fölötti lesz az értékesítés. Györffy elmondása szerint a vevők közül eddig senki sem élt azzal a lehetőséggel, hogy hét napon belül értékarányosan visszavásároltassa az autót.

Nő a piac

A Wallis Autótrade Kft. (WA) W1 Auto programjában kezdetben havi átlagban húsz autót adtak el, ez egy év alatt csaknem kétszeresére nőtt - tudtuk meg Martinez Ferenctől, a Wallis Auto Holding érdekeltségébe tartozó WA ügyvezető igazgatójától. Az idén várhatóan elkelő félezer kocsi csaknem 30 százalékát adja az a 140 Citroën Xsara Picasso, amelyek az Est Taxi felszámolása miatt kerültek a W1 programba s meglehetősen hamar elfogytak. Ugyancsak az idei év fejleménye, hogy az első fővárosi telephely után két újabbat nyitottak. Országos hálózatot később hoznak létre. A T-Plusz jelenleg csak Toyota-modelleket kínál. Ugyanakkor ez az egyetlen márka, amely - a 100 pontos átvizsgálás után - akár hároméves garanciát is ad az autókra - mondta Csiszér Csaba értékesítési vezető. Az eddig tucatnyi Toyota-márkakereskedésben működő T-Plusz keretében havi átlagban 20 kocsi kel el.

Ha lassan is, de nő a garanciával eladott használt autók piaca. Esetenként akár két-három ezer kilométert futott, alig féléves személyautók is megkaphatók ilyen formában az új modelleknél 5-10 százalékkal olcsóbban. A 20-30 ezres kilométert megtett kocsik olykor 20 százalékkal is olcsóbbak az újaknál. Valamennyi használt autót garanciával értékesítő társaság bővíteni akarja programját, és információnk szerint a Ford és a BMW is hamarosan megjelenik a piacon. Madarász György, a Ford Motor Hungária Kft. kommunikációs igazgatója kérdésünkre elmondta: a társaságnál most folyik a megfelelő program honosítása.