Hétvégénként vásárlás a program

2004.06.03. 13:34
A vevők vasárnaponként 91 milliárd forintot költöttek napi fogyasztási cikkekre a boltokban tavaly. Tizenhét százalékkal nagyobb összeget mint az előző évi 78 milliárd forint. Többek között ezt állapítja meg a GfK Piackutató Intézet most megjelent "Kereskedelmi Analízisek 2003" című tanulmánya.
A hétvégi pihenőnapon a legnagyobb forgalmat a hipermarketek bonyolítják le, amelyek összes forgalmából 10 százalék jut vasárnapra. A napi fogyasztási cikkek 2095 milliárd forintos tavalyi forgalmából átlagosan 4 százalék jutott vasárnapra, 19 pedig szombatra. Így a hétvégén összesen 482 milliárd forint a kereskedelmi vállalatok bevétele. A többi hétköznapon a korábbiakhoz képest egyenletesebben oszlik meg a forgalom.

Legerősebb nap a péntek 20 százalékos részesedéssel. Valamelyest gyengült a csütörtök pozíciója, erősödött viszont a kedd és a szerda is. A háztartások által tavaly lebonyolított 1 511 millió vásárlásból szintén csak 4 százalék jut vasárnapra, ahogyan a megelőző években is. Így a vásárlások átlagos száma és értéke egyensúlyt mutat.

A GfK feltárta, hogy az egyes bolttípusokban az első, 2000. évi felméréshez képest a vasárnapi forgalom erősödött a hipermarketekben, s a kis boltokban csökkent a pihenőnapi forgalom jelentősége. Ha a szombat-vasárnapi bevásárlásokat együtt nézzük, akkor arányaiban minden bolttípusban csökkent a hétvége jelentősége.

A hétköznapok közül a hét első három munkanapján kisebb az egy vásárlásra jutó érték mint a hétvégét megelőző napokon. A hét egyes napjai között legegyenletesebben a szupermarket és a kis bolt forgalma oszlik meg. Legszélsőségesebb pedig a forgalom a hipermarketben, ahol az eladások 10 százaléka esik vasárnapra, 11 hétfőre, 12 keddre, de 20-20 százalék péntekre és szombatra.