Miklós
-7 °C
4 °C

Kevés a magyar hibrid

2005.10.18. 09:08
Az autók fogyasztásának csökkentésére kifejlesztett számtalan műszaki megoldás közül külföldön jelenleg a hibridautók aratják a legnagyobb piaci sikert, jórészt annak köszönhetően, hogy drágaságukat jelentős adókedvezmény enyhíti. A magyar parlamentben viszont minden forintnyi adóteher-csökkentésért meg kell küzdeni.

A hibridmeghajtás háromféle szerkezet lehet: ide szokták sorolni - hibásan - azt a megoldást, amelynél ha a jármű megáll, automatikusan leállnak a hengerek, induláskor pedig a gázpedál érintésére a motor bekapcsol. Az energiamegtakarítás körülbelül tíz százalék. A második fajtához tartozik például a Honda Insight, Civic és Accord, ezekben a benzinmotor mellett egy villanymotor van, az utóbbi csak gyorsításkor működik. A villanymotort egy akkumulátor táplálja, amely az autó fékezésekor töltődik. Mindez például a Civicnél városban 65, országúton 25 százalékos benzinmegtakarítást eredményez a "sima" benzines változathoz képest.

A harmadik fajta legismertebb képviselője a Toyota Prius. Bonyolult szerkezet, amelynek két motorja közül induláskor és alacsony sebességnél a benzines egyáltalán nem működik. Normál tempónál és hirtelen gyorsításkor már a benzinmotor is bekapcsol, és az akkumulátor itt is fékezéskor töltődik. Mivel a Priusnak csak hibrid változata van, közvetlen összehasonlítást nem lehet tenni, de a hasonló kategóriájú benzines autókhoz képest körülbelül 40 százalékkal alacsonyabbra teszik a fogyasztását. A Honda és Toyota hibrid autói egyaránt 110 gramm körüli szén-dioxid-kibocsátással tesznek meg egy kilométert, miközben a benzines autók átlaga 192 gramm. A Prius pedig - a városi forgalomban jórészt csak villanyüzemű lévén - a légtisztaság szempontjából is verhetetlen.

Mindezeknek az előnyöknek az ára 4-5 ezer dolláros gyártási többletköltség, amelyet ha áthárítanak a vevőre, a jelenlegi amerikai benzinárral számolva 450 ezer kilométernyi úton térül meg - egy átlagos autó "életében" ennek kevesebb mint a harmadát futja. A Toyotánál az előállítási költséget öt éven belül legalább 2 ezer dollárral szeretnék csökkenteni, az Egyesült Államokban pedig jövőre már 2750 dollárral csökkentheti az adóját egy Prius-vásárló. (A hibrid Honda Insight esetében ez 1750, a Civicnél 2350 dollár lesz.) Az adókedvezmény, az erősödő környezetvédelmi szemlélet és a benzinár emelkedésénak hatására Amerikában rohamosan bővül a Prius és az újonnan piacra dobott Lexus RX iránti igény, a megrendelt autókra hónapokat kell várni, és az idén már várhatóan 300 ezer darabot adnak el ezekből. Jelenleg a felsorolt japán márkák tarolnak a piacon, de hamarosan hibrid Ford Escape SUV-ok, Mercedesek és Subaruk megjelenése várható az utakon.

Adóvita és érdektelenség

A magyar piacon a Prius 1999-ben piacra dobott első változatából összesen húsz kelt el, a múlt ősztől nálunk is bevezetett új modellből 2004 végéig harmincat vásároltak, idén pedig várhatóan félszáz talál új gazdára, mondta el a Napi Gazdasgának Holland Éva, a Toyota Motor Hungary Kft. (TMH) kommunikációs igazgatóságának munkatársa. Így a magyar utakon összesen körülbelül száz Prius fut, ami még részarányosan is elenyésző. Pedig a mostani modell alapváltozata az első generációs Priusnál csaknem félmillió forinttal kevesebbe, szűk hétmillióba kerül.

A nyugati példákon felbuzdulva sokan követelik, hogy a magyar úrvezetőket állami ösztönzőkkel buzdítsák környezetbarát autók vásárlására. Legutóbb a parlament környezetvédelmi bizottsága tárgyalta azokat az ellenzéki képviselőktől érkező módosító indítványokat, amelyek növelnék a hibridautók adókedvezményét. Erre az egyik megoldás az ilyen járművek áfamentessé tétele, a másik a regisztrációs adó felére csökkentése lenne. Az előbbit azért nem támogatta a környezetvédelmi bizottság többsége, mert az áfamentes termékek európai uniós listájára autótípusok eddig egyáltalán nem kerültek fel, a regisztrációs adó felére csökkentéséről szóló javaslat pedig azért okafogyott, mert erre az évre külön díjtételt állapítottak meg az "egyéb személygépkocsik" kategóriában a hibridautók számára. Ez az összeg - a kétféle környezetvédelmi besorolású motoroknál - egységesen 158 ezer forint, vagyis itt jelenik meg az a nem túl bőkezű kedvezmény, amelyet a törvényjavaslat a hibridautóknak szán. (Egy Prius kategóriájú dízelautó regisztrációs adója 263, egy benzinesé 345 ezer forint.)

Orosz Sándor, a környezetvédelmi bizottság szocialista alelnöke szerint a javaslatok nem felelnek meg együttesen a magyarországi adótörvénykezésnek és az ide vonatkozó európai uniós szabályozásnak. A kormánypárti képviselők azonban a szándékot értékelve "csak" tartózkodtak a szavazástól és várják, illetve maguk is keresik a minél kedvezőbb megoldást. Az előterjesztők - mint egyikük, Parragh Dénes fideszes képviselő a Napi Gazdaságnak elmondta - ezután újabb javaslatokat vetettek fel. Az egyik ötlet szerint a legkisebb áfakulcs legyen érvényes az ilyen autókra, vagy legalább a regisztrációs adójuk legyen nullakulcsos. Parragh tisztában van azzal, hogy ez utóbbi esetben a 158 ezer forintos adókönnyítés csak elenyésző mértékben, körülbelül 2 százalékkal tenné olcsóbbá a Priust, ám jelzés értékű lenne, hogy a kormány támogatja a jelenleg legjobb környezetvédelmi megoldású termékek vásárlását.

Kevés a példa

A honi közélet egyébként eddig személyes példamutatással sem nagyon mozdította előre a környezetkímélő autózás ügyét: a környezetvédelmi tárcának nincs a tulajdonában hibridautó. Ezt azzal magyarázta a szaktárca, hogy a központi közbeszerzésre vonatkozó jogszabályok alapján összeállított listán nem szerepel ilyen jármű. A közintézmények vezetői közül a Napi Gazdaság szerint egyedül Derce Tamás IV. kerületi polgármester jár Priusszal. Derce szerint elvárható lenne, hogy legalább a környezetvédelemmel foglalkozó szervezetek, intézmények vezetői hibridautót használjanak.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Év végi utazás

Ajándékozzon utazást, töltse a karácsonyt és a szilvesztert külföldön!