Timót, Xénia
-8 °C
-3 °C

Kevés a magyar hibrid

2005.10.18. 09:08
Az autók fogyasztásának csökkentésére kifejlesztett számtalan műszaki megoldás közül külföldön jelenleg a hibridautók aratják a legnagyobb piaci sikert, jórészt annak köszönhetően, hogy drágaságukat jelentős adókedvezmény enyhíti. A magyar parlamentben viszont minden forintnyi adóteher-csökkentésért meg kell küzdeni.

A hibridmeghajtás háromféle szerkezet lehet: ide szokták sorolni - hibásan - azt a megoldást, amelynél ha a jármű megáll, automatikusan leállnak a hengerek, induláskor pedig a gázpedál érintésére a motor bekapcsol. Az energiamegtakarítás körülbelül tíz százalék. A második fajtához tartozik például a Honda Insight, Civic és Accord, ezekben a benzinmotor mellett egy villanymotor van, az utóbbi csak gyorsításkor működik. A villanymotort egy akkumulátor táplálja, amely az autó fékezésekor töltődik. Mindez például a Civicnél városban 65, országúton 25 százalékos benzinmegtakarítást eredményez a "sima" benzines változathoz képest.

A harmadik fajta legismertebb képviselője a Toyota Prius. Bonyolult szerkezet, amelynek két motorja közül induláskor és alacsony sebességnél a benzines egyáltalán nem működik. Normál tempónál és hirtelen gyorsításkor már a benzinmotor is bekapcsol, és az akkumulátor itt is fékezéskor töltődik. Mivel a Priusnak csak hibrid változata van, közvetlen összehasonlítást nem lehet tenni, de a hasonló kategóriájú benzines autókhoz képest körülbelül 40 százalékkal alacsonyabbra teszik a fogyasztását. A Honda és Toyota hibrid autói egyaránt 110 gramm körüli szén-dioxid-kibocsátással tesznek meg egy kilométert, miközben a benzines autók átlaga 192 gramm. A Prius pedig - a városi forgalomban jórészt csak villanyüzemű lévén - a légtisztaság szempontjából is verhetetlen.

Mindezeknek az előnyöknek az ára 4-5 ezer dolláros gyártási többletköltség, amelyet ha áthárítanak a vevőre, a jelenlegi amerikai benzinárral számolva 450 ezer kilométernyi úton térül meg - egy átlagos autó "életében" ennek kevesebb mint a harmadát futja. A Toyotánál az előállítási költséget öt éven belül legalább 2 ezer dollárral szeretnék csökkenteni, az Egyesült Államokban pedig jövőre már 2750 dollárral csökkentheti az adóját egy Prius-vásárló. (A hibrid Honda Insight esetében ez 1750, a Civicnél 2350 dollár lesz.) Az adókedvezmény, az erősödő környezetvédelmi szemlélet és a benzinár emelkedésénak hatására Amerikában rohamosan bővül a Prius és az újonnan piacra dobott Lexus RX iránti igény, a megrendelt autókra hónapokat kell várni, és az idén már várhatóan 300 ezer darabot adnak el ezekből. Jelenleg a felsorolt japán márkák tarolnak a piacon, de hamarosan hibrid Ford Escape SUV-ok, Mercedesek és Subaruk megjelenése várható az utakon.

Adóvita és érdektelenség

A magyar piacon a Prius 1999-ben piacra dobott első változatából összesen húsz kelt el, a múlt ősztől nálunk is bevezetett új modellből 2004 végéig harmincat vásároltak, idén pedig várhatóan félszáz talál új gazdára, mondta el a Napi Gazdasgának Holland Éva, a Toyota Motor Hungary Kft. (TMH) kommunikációs igazgatóságának munkatársa. Így a magyar utakon összesen körülbelül száz Prius fut, ami még részarányosan is elenyésző. Pedig a mostani modell alapváltozata az első generációs Priusnál csaknem félmillió forinttal kevesebbe, szűk hétmillióba kerül.

A nyugati példákon felbuzdulva sokan követelik, hogy a magyar úrvezetőket állami ösztönzőkkel buzdítsák környezetbarát autók vásárlására. Legutóbb a parlament környezetvédelmi bizottsága tárgyalta azokat az ellenzéki képviselőktől érkező módosító indítványokat, amelyek növelnék a hibridautók adókedvezményét. Erre az egyik megoldás az ilyen járművek áfamentessé tétele, a másik a regisztrációs adó felére csökkentése lenne. Az előbbit azért nem támogatta a környezetvédelmi bizottság többsége, mert az áfamentes termékek európai uniós listájára autótípusok eddig egyáltalán nem kerültek fel, a regisztrációs adó felére csökkentéséről szóló javaslat pedig azért okafogyott, mert erre az évre külön díjtételt állapítottak meg az "egyéb személygépkocsik" kategóriában a hibridautók számára. Ez az összeg - a kétféle környezetvédelmi besorolású motoroknál - egységesen 158 ezer forint, vagyis itt jelenik meg az a nem túl bőkezű kedvezmény, amelyet a törvényjavaslat a hibridautóknak szán. (Egy Prius kategóriájú dízelautó regisztrációs adója 263, egy benzinesé 345 ezer forint.)

Orosz Sándor, a környezetvédelmi bizottság szocialista alelnöke szerint a javaslatok nem felelnek meg együttesen a magyarországi adótörvénykezésnek és az ide vonatkozó európai uniós szabályozásnak. A kormánypárti képviselők azonban a szándékot értékelve "csak" tartózkodtak a szavazástól és várják, illetve maguk is keresik a minél kedvezőbb megoldást. Az előterjesztők - mint egyikük, Parragh Dénes fideszes képviselő a Napi Gazdaságnak elmondta - ezután újabb javaslatokat vetettek fel. Az egyik ötlet szerint a legkisebb áfakulcs legyen érvényes az ilyen autókra, vagy legalább a regisztrációs adójuk legyen nullakulcsos. Parragh tisztában van azzal, hogy ez utóbbi esetben a 158 ezer forintos adókönnyítés csak elenyésző mértékben, körülbelül 2 százalékkal tenné olcsóbbá a Priust, ám jelzés értékű lenne, hogy a kormány támogatja a jelenleg legjobb környezetvédelmi megoldású termékek vásárlását.

Kevés a példa

A honi közélet egyébként eddig személyes példamutatással sem nagyon mozdította előre a környezetkímélő autózás ügyét: a környezetvédelmi tárcának nincs a tulajdonában hibridautó. Ezt azzal magyarázta a szaktárca, hogy a központi közbeszerzésre vonatkozó jogszabályok alapján összeállított listán nem szerepel ilyen jármű. A közintézmények vezetői közül a Napi Gazdaság szerint egyedül Derce Tamás IV. kerületi polgármester jár Priusszal. Derce szerint elvárható lenne, hogy legalább a környezetvédelemmel foglalkozó szervezetek, intézmények vezetői hibridautót használjanak.

Visszatérés a paradicsomba

Egy újabb kaland előszobájába léptünk, mikor kis kocsink megindult Christchurch felé.

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.