Péter, Pál
19 °C
32 °C

A híd, amely élni fog

2007.10.07. 21:09
Magyarország legdrágább és legnagyobb hídja és legmagasabb építménye lesz, ha elkészül. Az első magyarországi híd, amit ferde kábeles technológiával építenek, és az első, amely egy sziget felett is átível. Az M0-s északi hídja – amely a kivitelezők szerint igazából öt híd – 63 milliárdba kerül, és ha minden igaz, jövő augusztusban adják át.

A híd, ami öt híd lesz – és tudják, minden kampány ellenére nem Colbertnek hívják majd, hanem Megyerinek –, már a Dunától több száz méteres távolságból is látható a pesti oldalon. Pontosabban a híd egy része, a még csonka, de már így is robusztus pillérek. Pilonok, javítja ki a laikus érdeklődőt Rapkay Kálmán, a Hídépítő Zrt. igazgatója, miközben a beruházástól néhány száz méterre kialakított látogatóközpontban mutogatja, hogyan köti össze Dunakeszit és Budakalászt az acélszerkezetes és vasbeton hidakból álló hídegyüttes.

Lehetett volna olcsóbb?

Amely egyébként az ország legdrágább hídja lesz a maga 63 milliárd forintos költségével (ebből nemcsak az összesen mintegy 2 kilométeres híd épül meg, hanem a két parton összesen 1,2 kilométernyi út is). Szép, impozáns, magas, modern, csodás, de nem lehetett volna ezt más technológiával olcsóbban megoldani? – ostromoljuk Rapkayt, de ügyesen hárít, mint Király Gábor a legszebb napjain (azon a néhányon).

Nézegessen épülő hidat - klikkeljen!
Nézegessen épülő hidat - klikkeljen!

Azt mondja, hozzunk kiviteli terveket, azok alapján plusz-mínusz 30 százalékos pontossággal megmondja, mennyiért lehet megépíteni. Ők viszont kész terveket kaptak, kivitelezőként ehhez kell tartaniuk magukat, márpedig így 63 milliárdba kerül a híd, ami a legmodernebb technológiával épül; "ez már a huszonegyedik század".

Hogy gondolta Boldizsár?

Pedig már bőven a huszadikban kitalálták ezt az egész körgyűrűdolgot. Előszeretettel írjuk mi is azt, hogy Vásárhelyi Boldizsár – ha nevet kellett adni a hídnak, hát az övét kellett volna – már az 1940-es években megtervezte a fővárost elkerülő utat; hát most konkrétan láthattuk is, hogyan. A Hídépítőnek a régi 2-esnél lévő vízműben berendezett irodájában, a falon ott lóg az 1948-as Pesti Hírlap térképpel, a tervezett elkerülővel (nem mellékesen egy olyan autóút-hálózat tervével, amely nagyjából lefedi a mai magyarországi autópálya-hálózatot). Igaz, Vásárhelyi a végül 60 év múlva megvalósulónál északon és délen a fővárostól távolabb, keleten és nyugaton viszont a mostaninál beljebb hozta volna az utat, így az északi híd is a mostaninál északabbra, Szentendrénél épült volna meg.

Fotó: Csaba Levente

Az M0-s (Megyeri) hidat végül azonban, mint tudjuk, Budakalász és Dunakeszi kapta meg. Vagyis kapja előreláthatólag jövő augusztusban. "Most úgy tűnik, akkorra kész leszünk" – mondja az igazgató. Májusban voltak a forgalmi érték és a műszaki tartalom szerint is féltávnál, ez alapján úgy tűnik, készen lehetnek jövő nyárra. Az árvizek miatt eddig összesen 230 munkanapjuk esett ki; ráadásul az se jó, ha túl alacsony a vízállás, akkor elakadhatnak a hajóik.

Hogy pisilnek a darusok?

Nemcsak a vízzel van a baj: a következő hónapokban a túl hideg és a túl szeles idő is akadályozhatja a munkát. A túl szeles azért, mert a híd lesz Magyarország legmagasabb építménye – a pilonok az alépítménytől számolva 100 méteresek, a mederfenéktől számolva 118 méteresek lesznek –, aminek a megépítéséhez egy nagyjából 120 méteres toronydarut kell használni. Márpedig egy ekkora daru nagyon érzékeny a szélerősségre, mondja Rapkay Kálmán, akitől azt viszont nem tudjuk meg, hogyan pisilnek a darusok. "Tudtam, hogy lesz ilyen kérdés, de én sem tudom a választ. A darusok nem mondják meg. Csak azt tudjuk, hogy felmásznak oda reggel hétre, és lejönnek a műszak végén."

Itt lesz a híd
Itt lesz a híd

A munka egyidejűleg folyik a budakalászi Duna-parton, a Szentendrei-szigeten, a folyón és a dunakeszi parton. Mi az utóbbi helyszínt választjuk, nem titkolt megalomániából: itt, a nagy Duna-ágon épül a hídkomplexum leglátványosabb része, a ferde kábeles, háromnyílású, kétpilonú főhíd. Mi a parthoz közelebbi pilonhoz tudunk elsétálni a pontonhídon.

Ez a nagy híd 591 méter hosszú, a teljes szélessége 36,83 méter lesz. Akárcsak az idén átadott dunaújvárosi, ez is teljes autópálya-szélességűnek épül, 2x2 sávval, leállósávval és mindkét oldalon járdával – egyiken a gyalogos-, másikon a kerékpáros-forgalom részére –; a két pályát szegéllyel és korláttal választják el egymástól. A leállósávok olyan szélesek lesznek, hogy ha a forgalom indokolja, mindkét oldalon harmadik sávvá alakíthatják őket.

Csepelről úszik ide a híd

A hídszerkezetet összesen 51 darab, darabonként 140 tonnás acélelemből állítják össze. Az acélelemek a Ganznál készülnek, azokat Csepelről uszályokkal úsztatják az építkezés helyszínére, egy uszályon most is látunk nyolc, sorsára váró acélmonstrumot.

A két pilonhoz néhány elemet már hozzáépítettek, a többi beemelése várhatóan október első felében kezdődik el. Az elemeket egymáshoz hegesztik, majd kábelekkel erősítik a pilonokhoz. Egy-egy pilonon mindkét irányba és mindkét oldalon 11-11, összesen tehát 88 kábelt feszítenek ki legyezőszerű alakban; a kábelek héteres pászmákból állnak, a legkisebb kábelt 31, a legnagyobb 61 ilyen pászmából fűzték össze.

Fotó: Csaba Levente

Egy-egy hídelem beemelése, hegesztése és a kábelekkel felkötése összesen 11-14 napot vesz igénybe. A Hídépítőnél úgy számolnak, ha a vízállás és a hideg nem akadályozza nagyon a munkájukat – a hegesztéshez legalább 5 fokos átlaghőmérséklet kell –, akkor március végére, április elejére elkészülhet a hídszerkezet.

Kell a lift, mert élni fog

A hídelemek behelyezésével párhuzamosan épülnek a pilonok – ezek a mederfenékbe 26 méter mélyen benyúló alapokon, valamint 24x70 méteres, vasbeton alapozású pilléreken állnak –, amelyek egyik szárában üzemi lift, a másikban acélhágcsó vezet a 60 méteres magasságban kezdődő keresztfolyosókhoz, valamint a kábelek úgynevezett lehorgonyzó kamráihoz. "Egy ilyen hídnál nagyon fontos a folyamatos karbantartás és ellenőrzés, hiszen ez a híd élni fog, folyamatosan változni fog, figyelni kell a kábelek feszességét, az acélszerkezet korrózióját" – magyarázza Rapkay.

Nézegessen épülő hidat - klikkeljen!

Az acélszerkezetes nagy hídhoz a parton egy betolásos technológiával épülő, vasbeton szerkezetű ártéri híd kapcsolódik, ez egy négynyílású, vasbeton szerkezetű, 170 méteres híd lesz, amely várhatóan év végére készül el. A szentendrei Duna-ágon egy négy pillérre támaszkodó, háromnyílású, 332 méter hosszú hidat építenek, amit úgy alakítanak ki, hogy 80 méter széles hajózó utat hagynak a középső nyílásban. Ehhez a hídhoz a budakalászi parton egy 218 méteres ártéri híd csatlakozik majd.

Híd a szigeten

Az öt az egyben híd ötödik elemét a Szentendrei-szigeten átívelő 560 méteres rész adja. Az ivóvízbázis védelme miatt ugyanis a szigeten nem vezethet út, ezért itt egy 13 lábon álló, ártérinek nevezett vasbeton hidat alakítanak ki. Ezt, akárcsak a két másik ártéri hidat, úgynevezett betolásos technológiával építik. Az északi pálya hídszerkezete már teljesen elkészült, a délinek jelenleg az egyharmadánál tartanak.

Rapkay Kálmán szerint ha a következő hónapokban, nagyjából február végéig nem hátráltatja őket a túlságosan rossz idő, akkor tartani tudják az átadásra tervezett jövő augusztusi dátumot. Ez ugyan így is nyolc hónapos csúszás az eredeti dátumhoz képest, de az igazgató szerint ők tartják a közbeszerzési eljárásban vállalt kevesebb, mint 900 napos kivitelezési határidőt.

Fotó: Somogyi-Tóth Dániel

A hídtól a jobb parton a 11-es útig, a bal parton az M0-s – most még 2/B-s útig – vezet majd az aszfalt (az útépítés kivitelezője a Strabag). Az építkezés – az elkerülőhöz kapcsolódó, kissé bonyolultnak tűnő csomópont-hálózat megépítése – főként a budai oldalon nehezíti meg az autósok dolgát, akiket Rapkay Kálmán azzal vigasztal: előreláthatólag október végére olyan fázisába jut a beruházás, hogy az út főiránya átmehet a felüljárón, amivel jelentősen könnyebb lesz a Dunakanyar és a főváros között közlekedők helyzete. A pesti oldalon a 2/B út átépítésével alakítanak ki csomópontot, amelynek egyik ágát az Újpest felé tartó autósok már most is használhatják.

Aztán már csak nagyjából 300-at kell aludni, és a hidat is.