Most már tényleg majdnem kész a Colbert híd

2008.06.12. 14:45
Csütörtökön az utolsó hídelem is a helyére került az M0-s északi hídegyüttese legnagyobb hídjában. Miután az A-betűkre emlékeztető pilonok között is összeért a hídszerkezet, elvileg már száraz lábbal át lehet kelni a Dunán Újpest és Budakalász között. Az autósoknak erre még bő két hónapot kell várniuk, a hozzátartozó úttal együtt 63 milliárdba kerülő hidat – a tervezettnél nyolc hónappal később – várhatóan augusztus végén adják át a forgalomnak.

Csütörtök reggel az utolsó hídelemet is behelyezték a fővárosi körgyűrű északi, öt az egyben Duna-hídjába. A Colbert helyett hivatalosan Megyerinek elnevezett híd ezzel lényegében szerkezetkész lett – az ezt megünneplő hordógurítást pénteken tartják –, vagyis mostantól elvileg száraz lábbal lehet átkelni a Dunán Újpest és Budakalász, a 2-es és a 11-es főút között. Az utolsó, helyére került hídelem 12 méteres és 150 tonnás volt. A már elkészült hídszerkezetbe illesztették bele úgy, hogy azt 12 centiméterrel szétfeszítették, hogy beférjen.

Drótkötélen lóg a híd

A nagy Duna-ágban Magyarországon közúti hídnál eddig még nem alkalmazott technológiával úgynevezett ferdekábeles hídszerkezetet építettek. A folyómederben két nagy, A betűre emlékeztető, az alépítménytől számolva 100, a mederfenéktől számolva 118 méter magas, egymásról háromszáz méterre lévő pilonon áll a híd (a pilonok egyik szárában lift, a másikban lépcső vezet a kereszttartókig, ahonnan függőlegesen lehet feljutni a csúcsig).

A pilonok egyenként 44, műanyagborkolatú acélkábellel rögzítik az alattuk lévő hídtesteket, vagyis – hadd ijesztgessünk egy kicsit – az 591 méteres hidat lényegében 88 drótkötélfonat tartja meg a folyó fölött. Illetve ez így nem egészen igaz: a híd 51 hídelemből áll, ebből 44-et rögzítettek a kötelekhez, hármat-hármat a két pilonhoz illesztettek, míg az utolsó, 51. elemet – ez került most a helyére – a meglévőkhöz heggesztették hozzá.

Csúsznak, de reménykednek

A fővárosi körgyűrű északi, 1862 méter hosszú, 47 méter széles hídja valójában öt hídból áll. A két parton megépült két rövid ártéri híd, a Szentendrei szigeten – környezetvédelmi okokból – nem engedélyezték az útépítést, így afölött szintén híd ível át, valamint van két híd a két Duna-ágban. Az ötből eddig négy volt szerkezetkész, legutóbb, márciusban a szentendrei ág 332 méter hosszú, kisebb hídjának utolsó elemét úsztatták be a helyére.

A másik négy hídon már az elmúlt hónapokban is szegélyezési, aszfaltozási és szigetelési munkák folytak, mostantól ezek kezdődnek meg a nagy Duna-ág fölött is. A Hídépítőnél úgy számolnak, hogy bár az utolsó hídelem a tervezettnél később került a helyére, tartani tudják a műszaki átadásra az eredetihez képest nyolchónapos csúszást jelentő, augusztus 31-re módosított határidőt. Azt azonban most még nem lehet tudni, hogy az autósok már akkortól vagy csak egy későbbi időponttól vehetik-e igénybe a hidat.

Ha elkészül, a hídon kétszer két sávon közlekedhetnek az autók, emellett mindkét irányban kialakítanak egy olyan leállósávot, amely később – ha a forgalom azt indokolja – harmadik sávvá alakítható. A híd északi oldalán mozgássérültek közlekedésére is alkalmas kerékpárutat, a délin gyalogosok által használható járdát építenek. Az ártéri hidakat úgy alakították ki, hogy megfelelő helyet biztosítsanak a pesti oldalon a Váci út kétszer kétsávosra szélesítéséhez, míg a budain egy Duna-parti híd kiépítéséhez.

Tizenöt éve tervezik

Az M0-s északi szektorának tervezése már 1993-ban elkezdődött, a végleges terveket az Unitef-Céh Kkt. készítette. A jogerős környezetvédelmi engedélyt 2001-ben kapták meg, az építkezés – hosszú, többek között a szigetmonostoriak által követelt hídlehajtó vagy új híd építése körüli – pereskedés után 2006-ban indult meg. Eredetileg úgy tervezték, hogy az Árpád hídnál kétszer nagyobb új hidat 2007. október 31-én adják majd át, az időpont később 2007. december 31-re, majd 2008 tavaszára, végül a mostani, augusztus 31-i időpontra módosult.

Az M0-s északi szektorának kivitelezője Hídépítő, valamint a hídhoz a 11-es főúttól és a korábbi 2/B – leendő M0-s – meglévő szakaszaitól utakat készítő Strabag. A beruházás teljes költsége nagyjából 65 milliárd forint, ebből a híd építésének a költsége meghaladja a 62 milliárdot. A hídhoz körülbelül 100 ezer köbméter betont és 12 ezer tonna acélszerkezetet használtak fel.

Rapkay Kálmán, a hídépítés irányítója azt mondta csütörtökön az MTI-nek: azért a ferdekábeles megoldást választották, mert ez volt a leggazdaságosabb – a függőkábeles hídnál mindenképpen olcsóbb –, emellett látványos is. Ezzel együtt a 62 milliárdos költséggel az internetes hídnévszavazáson Colbertnek nevezett, de hivatalosan Megyerinek hívott híd Magyarország legdrágább hídja lesz.