Autóhiteleket bankfiókból?

2006.05.26. 08:07
Ha a hazai lízingtársaságok, autókereskedők és importőrök nem tudnak megegyezni a kockázatos finanszírozási konstrukciók visszaszorításában, úgy lehetséges, hogy a gépjármű-finanszírozók erőteljesebben fordulnak új piacok és értékesítési csatornák felé, írta a Világgazdaság.
Amennyiben a hazai lízingtársaságoknak, az autókereskedőknek és az importőröknek nem sikerül "zöld ágra vergődniük" a kockázatos finanszírozási konstrukciók visszaszorítását illetően, illetve a márkakereskedői bevételek fokozatos átcsoportosítása nem történik meg, úgy reális alternatívának tűnik, hogy a gépjármű-finanszírozók erőteljesebben fordulnak új piacok és értékesítési csatornák felé, a kereskedőknek kifizetett jelentős jutaléktömeget (mintegy 40 milliárd forint) pedig átcsoportosítják - mutatnak rá a lízingtársaságok.

Ezáltal a kereskedők stabilitása meginoghat, és jelentős piaci koncentráció mehet végbe, amely végeredményben a finanszírozásközvetítésben betöltött szerepükre is negatív hathat. Arany-Tóth Zoltán, a CIB Lízing Csoport személy- és kishaszongépjármű-finanszírozási üzletágának hálózati igazgatója a Világgazdaságnak nyilatkozva elmondta, hogy az autókereskedők a jövőben képesek legyenek nagyobb részben a hagyományos bevételi forrásaikból (a nyugat-európai szintet sokkal jobban megközelítő értékesítési árrés, alkatrészeladás, szerviz) megélni, és csak kisebb részben kelljen a kapcsolódó szolgáltatások nyújtásából származó jövedelmekre (finanszírozói és biztosítói jutalékok) támaszkodniuk.

Ebben az átalakulásban az importőrökre különösen fontos szerep hárul. A lízingtársaságok egyre rizikósabb konstrukciókkal, egyre kisebb haszonnal finanszíroznak, miközben ott a nyomás rajtuk, hogy minél nagyobb forgalmat könyveljenek el, vetette fel Révész Tamás, a Budapest Autófinanszírozási Rt. vezérigazgatója is, aki úgy látja: ezen a helyzeten mielőbb változtatni kell. A jelenlegi fizetési morál mellett a finanszírozók számára kellő védelmet nyújthatna a pénzügyi lízing - a futamidő alatt a gépkocsi a lízingbe adó tulajdonát képezi -, és legalább 20 százalékos önerőt s legfeljebb 84 hónapos futamidőt tartanának megfelelőnek a finanszírozók. Kérdés azonban, hogy az autókereskedők mennyire vevők ezen kezdeményezésre.

A nagyobb lízingcégek közül többen már "építgetik" alternatív értékesítési csatornájukat, a közvetlen ügyfél-finanszírozás fellelhető többek között a CIB Lízing Csoportnál, a Budapest Autófinanszírozási Rt.-nél, az Erste Leasingnél, a Lombard Lízingnél. A "hagyományos" értékesítési csatornák rendkívül telítettek, fontos, hogy kitörési pontokat, új piacokat találjanak, amelyek segítségével egyfajta több lábon állást valósíthatnak meg - magyarázta a gazdasági lapnak lépésüket a CIB Lízing Csoport hálózati igazgatója. Ezzel egyidejűleg azonban a márka- és használtautó-kereskedők szerepe várhatóan továbbra is meghatározó marad.

A közvetlen ügyfél-finanszírozás jelenleg főként a használtautó-piacra koncentrálódik. A Lombard Lízing Tandem konstruk-ciója keretében személyesen vizsgálják meg az autót a társaság irodáinál, ám kérésre helyszínre is kimennek, s a szolgáltatásért nem számolnak fel semmit. A Budapest Autófinanszírozási Rt. a Magyar Autóklubbal (MAK) kötött szerződést, ennek révén magánszemélyek közötti adásvételekhez finanszírozást nyújtanak, miközben a műszaki állapotfelvételt, eredetiségvizsgálatot a MAK elvégzi 11 ezer forintért. Az Erste Leasingnél a közvetlen ügyfél-finanszírozást az Erste Bank fiókjaiban és hamarosan az Erste Leasing képviseleti irodáiban lehet igénybe venni, a CIB Lízing Csoportnál pedig összesen mintegy 35 irodában érhető el a Direkt Hitel. Az Uniqa Leasing is kimondottan a használtautó-piaci szegmenst célozta meg, az Uniqához behozott használt autókat a Dekra vizsgálja át.

Nagy Péter, az Erste Leasing vezérigazgatója szerint idő kell ahhoz, hogy érezhető mértékben megemelkedjen a piacon a kereskedőknél beváltható hitelkeretet igénylő ügyfelek aránya. A Hitellevél csekély arányt képvisel az Erste Leasing értékesítési volumenéből. A társaság tapasztalatai szerint a pénzügyekben tudatosabb vevőkör választ előbb finanszírozót és később járművet, jelenleg az ügyfelek inkább az autómárkához vagy adott kereskedőhöz hűségesek.

A HVB Leasing tavaly szeptemberben bevezetett Direkt Hitel konstrukcióját kezdetben kizárólag új autó értékesítésénél lehetett felhasználni, s a termékbe beépítették a cascót is A várakozásoknál kisebb érdeklődés a hiteltermék módosítására ösztönözte a céget: immáron használt autó vételénél is fel lehet használni, illetve a casco is kikerült a "képből".