Hipermarketekből vásárolunk

2005.11.24. 12:49
Az ACNielsen felmérése szerint a háztartások nagy része hagyományosan, többé-kevésbé tervszerűen használja és vásárolja a megszokott vegyi árukat.

A háztartási vegyi áruk és testápoló szerek hazai kiskereskedelmi eladásainak egyharmadát mindössze 78 hipermarket bonyolítja le. A nagy eladóterű üzletek növekvő súlyának nyomán a gyártók rákényszerülnek az eladásösztönzési koncepcióik módosítására. Ugyanakkor időről időre átalakítják a drogériák és a többi, lakóhely közeli értékesítési csatorna választékát és értékesítési taktikáját, a forgalom koncentrációjának hatására.

Tervszerűen

A háztartások nagy része hagyományosan, többé-kevésbé tervszerűen használja és vásárolja a megszokott vegyi árukat. Ilyen például a mosópor vagy a toalettpapír. Itt is megjelenik azonban a vásárlási döntésekben a kényelem igénye.

Ezért jut például az említett két kategória kiskereskedelmi forgalmából 44, illetve 40 százalék a hipermarketekre. Több ezer négyzetméteres eladótérben nemcsak széles és mély választék fér el, de elegendő hely jut a nagy kiszereléseknek is. Így előnyös fogyasztó ár társul a kényelemhez.

Gyakran tapasztalható, hogy egy-egy sikeres reklámkampány eredményeként nem csak a reklámozott márka eladása növekszik, hanem megindul az egész kategória. Ez elsősorban az olyan látens fogyasztói igényeket kielégítő termékeknél történhet meg, mint például a vízlágyító kategória vagy a gépi mosogatószer adalékok új szegmensei, esetleg bármilyen új, speciális funkciójú tisztítószer.

Az őszi és tavaszi nagytakarítási promóciós kampányok a tisztítószerek iránti keresletet képesek megnövelni. Ilyenkor próbálja ki a fogyasztók egy része az újdonságokat, és ennek eredményeként megismeri, megkedveli, majd remélhetően újravásárolja őket.

Innováció

Az életstílus, a fogyasztási és a vásárlási szokások változása következtében a háztartási vegyi áruk és testápoló szerek eladásai jelentősen növelhetők innovatív termékek bevezetésével. Kedvező piaci lehetőségekkel bírnak többek között a különféle speciális tisztítószerek, a látens igényeket kielégítő termékek, mint például a barnító vagy a szőrnövekedést gátló testápoló vagy éppen a kényelmi termék jellegű tisztító kendők, állapítja meg Melisek Eszter, az ACNielsen piackutató vállalat ügyfélkapcsolati csoportvezetője.

A non foodon (a napi fogyasztási cikkeken belül a nem élelmiszer termékek csoportja) belül a legnagyobb növekedést általában azokban a kategóriákban érik el, ahol lehet újítani. Idetartozik többek között a speciális tisztítószer, a fogkrém vagy a testápoló szerek nagy része, foglalja össze tapasztalatait Melisek Eszter.

Az ACNielsen kutatásai szerint az innovációk egyik fő iránya, hogy az új termék minél inkább szolgálja a fogyasztók kényelmét, tegye kellemesebbé az életüket. Az ilyen termékfejlesztési koncepciók sikerét igazolja a legnagyobb növekedését elérő non food termékek top-listája. Az intim törlőkendő, papír kéztörlő, baba törlőkendő és papír zsebkendő a kényelmi trendnek köszönheti erősödő piaci pozícióját.