Beszállítóit is hozza a Hyundai a régióba

2004.03.03. 09:37
A legnagyobb dél-koreai abroncsgyártót is a régióba csábítja a Hyundai szlovákiai beruházása. A Hankook félmilliárd dolláros tervével Csehországra fokuszál. Közben a Toyota, a Ford és a BMW is tovább erősít az európai piacon. A francia Peugeot viszont Kínában terjeszkedik.
A piacvezető dél-koreai abroncsgyár, a Hankook Tire Manufacturing Co. is a régióban tervez beruházni. A Reuters információi szerint a társaság 500 millió dolláros beruházást fontolgat Csehországban. A hírügynökség úgy tudja, a világ kilencedik abroncsgyárának telephelyválasztása szorosan összefügg a Hyundai szlovákiai üzemépítési tervével. A projekthez közel álló forrás szerint: más országok is szóba jöhetnek a Hankook-üzem helyszíneként, de jelenleg Csehország tűnik a befutónak. A tervek szerint a Hankook a Hyundai fő beszállítója lehet.

Évi kétszázezer Kia

Dél-Korea legnagyobb autógyára tegnap hivatalosan is bejelentette a Genfi Autószalonon, hogy a szlovákiai Zsolnán (Zilina) építi fel új gyárát. A cég 700 millió eurót fordít a beruházásra. A társaság elképzelése szerint évente 200 ezer Kia modellt gyártanak. Az üzemben 2006 végétől kezdődik a sorozatgyártás. A KIA közleménye szerint várhatóan 2400 dolgozót vesznek majd fel.

Dél-Korea legnagyobb autóipari konszernjének beruházásáért Szlovákia mellett Lengyelország versenyben volt. Mindkét ország jelentős kedvezményeket helyezett kilátásba és hónapok óta komoly lobbit folytattak a beruházás elnyeréséért, amely az idei év egyik legnagyobb üzlete Közép-Európában. Korábban Cseh- és Magyarország is tárgyalt az autógyár vezetőivel.

Az angol Financial Times gazdasági napilap tudósítása szerint Lengyelország versenyképességén a mostani döntéssel újabb csorba esett. A lengyeleket korábban a csehek fosztották meg az 1,5 milliárd eurós Toyota-beruházástól és a PSA Peugeot-Citroën két évvel ezelőtti beruházásától. A Lengyel Információs és Külföldi Befektetési Ügynökség (PAIiIZ) tegnapi közleménye szerint a dél-koreai konszern a jobb és olcsóbb köz- és vasúti infrastruktúra és az alacsonyabb munkaköltségek miatt választotta a beruházás színhelyéül Szlovákiát. Andrzej Zdebski, a PAIiIZ elnöke leszögezte: Lengyelország tárgyalásokat folytat más jelentős befektetőkkel is, és reményeik szerint már március végén bejelenthetik azt a két-három befektetőt, akik Lengyelországot választják új beruházásaikhoz. Jelezte azt is: a kilátásban lévő üzletek összértéke félmilliárd dollár, megvalósításukhoz 2500 új munkahely szükséges.

Kulcsszerep

Az európai piac kulcsszerepe a vezető autógyártók idei évi exportterveiben és fejlesztési elképzeléseiben is megmutatkozik. Az amerikai Ford Motor Co. 0,1 százalékkal igyekszik növelni részesedését az európai piacon, ahol a verseny 2004-ben is intenzív marad - jelezte Nicholas Scheele ügyvezető igazgató. A Toyota 75 millió dollárt költ belgiumi fejlesztési központjára, a mérnöki létszámot pedig kétszázzal emelik, hogy az európai igényeknek még jobban megfelelő autókat tudjanak gyártani. A Toyota csak Európában 800 ezer modellt adott el tavaly, és reményeik szerint 2010-re 50 százalékkal, 1,2 millióra növelik az eladott Toyoták darabszámát.

A luxusautó-gyártásban élenjáró BMW AG várakozásai szerint tovább nő a cég nyeresége 2004-ben. Erről Helmut Panke, a BMW vezérigazgatója számolt be újságíróknak a Genfi Autószalonon. Az autógyártó tervei szerint növekedhet az X3-sok és az ötös széria értékesítése is az idén. A müncheni cég tavaly 1,1 millió autót adott el. A PSA Peugeot-Citroën ugyanakkor az ázsiai piacon terjeszkedne. A francia társaság célja, hogy a 307-es modellből még többet adjanak el, miután a cég megkezdi Kínában is az autó értékesítését. A cél az, hogy a 2002-es rekordszámú, 1,95 millió darabos eladást túlszárnyalja a cég - ismertette terveit a PSA Genfben.

Szlovákiában igen kedvező visszhangot keltett a dél-koreai Hyundai autógyár bejelentése. Mikulás Dzurinda miniszterelnök szerint a dél-koreai beruházók azért is döntöttek Szlovákia mellett, mert ott kevésbé hajlamosak az emberek sztrájkolni, mint Lengyelországban, azonkívül a szlovákiai terület infrastruktúrája kedvezőbb. Pavol Rusko gazdasági miniszter jelentette be, hogy a kormány már ebben az évben legalább másfél milliárd korona értékű kedvezményben részesíti a dél-koreai beruházót.

A keddi bejelentésre reagálva a Peugeot-Citroën szlovákiai képviselője, Didier Valler azt nyilatkozta, hogy a dél-koreaiak döntése semmiképpen sem lehet befolyással a francia autógyár szlovákiai ambícióira. A Zsolnához közeli Puhón (Púchov) működő Matador is jelezte: gépsorainak és késztermékeinek szállításáról kíván tárgyalni kíván a dél-koreai beruházóval. A Matador képviselője szerint "Szlovákia Európa Detroitjává növi ki magát".