Melinda, Vivien
2 °C
8 °C

Miskolc lenne a legjobb hely a Hyundainak?

2003.10.17. 13:18
Szlovákia keleti, dél-keleti végein nagy a munkanélküliség, ezért Szlovákiának is jobb lenne, ha a dél-koreai Hyundai autógyár nem Nyugat-Szlovákiában, hanem Miskolcon építené fel összeszerelő üzemét - írta pénteken a SME című szlovák liberális napilap.
A cikk szerzője, Peter Karpáty, a Volkswagen pozsonyi gyárának munkatársa nem tagadja, hogy tisztában van vele: ez a gondolat "olyannyira merész, hogy talán még a Magyar Koalíció Pártja (MKP) sem rukkolna vele elő", márpedig igencsak megfontolandó. Ismeretes, hogy a Hyundai másfél milliárd dolláros beruházását Magyarország, Szlovákia, Csehország és Lengyelország egyként szeretné megszerezni. Pavol Rusko, a szlovák kormány új gazdasági minisztere a minapi kinevezése után azonnal Dél-Koreába utazott, és nem is tagadta, hogy milyen céllal. Rusko a nyugat-szlovákiai Zsolna (Zilina) közelében területet ajánlott fel a Hyundainak, hogy építse fel az évi 300 ezer kis-és középkategóriájú autót összeszerelni hivatott üzemét. Az ázsiai gyár majd csak jövő tavasszal dönti el, melyik ország melyik térsége mellett dönt.

A Hyundai megtekintette a felajánlott terepet
A Hyunai autógyár képviselői pénteken Szlovákiában megtekintették azt a Zsolnához (Zilina) közeli terepet, amelyet a szlovák kormány ajánlott fel, hogy a dél-koreai autógyár ott építse fel a közép-európai térségbe tervezett összeszerelő üzemét. A dél-koreai küldöttséget kísérő Pavol Rusko gazdasági miniszter nem engedte a küldöttség közelébe az újságírókat, akiket tárcájának egyik vezető embere azzal vádolt meg, hogy a vendégek megzavarásával igen rosszat tettek, mert nem voltak tekintettel a beruházás megszerzéséért küzdő erős konkurenciára. Tudvalevő, hogy a visegrádi négyek országai mindnyájan pályáznak a másfél milliárd dolláros beruházásra. A helikopterrel érkezett dél-koreaiak mindössze tíz percet szántak a 260 hektárnyi terület megtekintésére, majd Zsolnára mentek, hogy tárgyalóasztal mellett folytassák a vizsgálódást. A Hyundai vezetői a hét folyamán mind a négy országban megvizsgálták az üzem telepítésének feltételeit.

Autópálya, repülőtér

A SME cikkírója kifejti: ha a Hyundainak nem tetszene a zsolnai térség, és Szlovákia az állami támogatás elmaradása miatt elesnék a beruházástól, az mindenképpen a Dzurinda-kabinet lelkén száradna. De ha majd az ázsiai beruházó netán a legkisebb jelét adja, hogy nem találja megfelelőnek a szlovák ajánlatott, a leghelyénvalóbb az lenne, hogy Rusko gazdasági miniszter az MKP-vel összefogva azonnal lobbizni kezdene annak érdekében, hogy a Hyundai összeszerelő üzemét a Kassához és a kelet-szlovákiai régióhoz közeli Miskolcon építse fel. Miskolcnak van repülőtere, rövidesen az autópálya is eléri a várost, Zsolna viszont még csak most készül felújítani a repülőterét, melyre az ázsiai beruházónak mindenképpen szüksége van.

A Miskolcon így nyilván munkavállaláshoz jutó szlovákiaiaknak az ismert okokból még csak nyelvi nehézségeik sem lennének a magyar környezetben, és a közelgő uniós csatlakozás nyomán a határok úgyis elmosódnak - írta a szerző. Persze, ehhez nem kevés bátorság kellene, és nem lehet tudni, vajon legalább ennek a minimumára futja-e a szlovákiai politikusok kurázsijából - jegyzi meg a szlovák lap cikkírója.