Mobiltelefon, mint spirituális közvetítő

2002.07.15. 12:41
A transzcendens "SMS Ige" nevet kapta az első hazai vallásos üzenetküldő szolgáltatás, amely heti 475 forintért minden nap "egy-egy Istennel, hittel, vallással kapcsolatos gondolatot, bibliai idézetet" küld rövid szöveges üzenet formájában. Veterán hittanos riporterünk utána ásott a dolognak és az Új Gazdaság kevés magyar multicégeinek egyikére bukkant.
Hiába tart ilyesmitől egyik mailjének tanúsága szerint TeleMedia Kft., mindenre elszánt erkölcstani riporterünknek nem tűnt különösnek a vallásos érzés és a modern technológia ilyen "összeházasítása" így rezzenetlen arccal indultunk a karakteres lélekbalzsamozás üzleti vonatkozásai felé, mintegy.

Egyet fizet, kilencet kap, közte 7 vallásosat

A dolog bizniszrésze nemesen egyszerű: az ember küld 380 forint plusz áfáért egy emelt díjas sms-t a megfelelő számra, az üzenetben közli életkorát is, ennek fejében egy héten át minden nap elolvashatja a napi vallásos muníciót. Ez lehet bibliai idézet, Istennel, hittel, vallással kapcsolatos gondolat teológusoktól vagy olyan híres emberektől, mint Saint-Exupéry.

Törőcsik Jenő, a TeleMedia tulajdonosa abban bízik, hogy aki előfizet egyszer, az hosszabb távon is igénybe veszi a szolgáltatást, ám mégsem számít "lényeges profitra" a dologból, hiszen a 380 forint + áfáért a cég 9 sms-t küld vissza (7 vallásos üzenet + 2 szolgálati közlemény), ami levelenként alig több 40 forintnál.

Furfangos magyarok

A beszélgetés során kiderült, hogy a TeleMedia egy igazi magyar mobilos multicég. A hazai társaság 100 százalékos tulajdonosa Törőcsik Jenő, aki annyit árult el, hogy a nyereséges, "több millió dollár" éves forgalmú vállalat 200 embert foglalkoztat.
Van leánycégük Amerikában: a Mobile TeleMedia olyan site-ot üzemeltet, a sportsanywhere.com-ot , amely az előfizetőknek sporteredményeket küld el, akár online közvetítés-szerű sűrűséggel. Vannak leánycégeik további nyugati országokban, ezek mind "mobile entertainment"-tel foglalkoznak, azaz különféle mobilos fizető szolgáltatásokat kínálnak. A külföldi cégekben Törőcsik 50 százalékos tulajdonos, a másik 50 egy hasonló profilú svájci vállalkozásé.

A magyar TeleMedia telefonmarketinggel is foglalkozik, kínálnak társkereső szolgáltatást és az övék például a mobillogo.hu is.

Átlényegül a készülék

Az Index Valláserkölcsi alrovata megpróbálta modellezni, milyen is lehet az új SMS-szolgáltatás ideális fogyasztója. A modellezéshez a létező legautentikusabb forrásokat használtuk, úgymint a TeleMedia különféle megnyilatkozásait (mailek, közlemény, website).

A rövid vallásos üzenet hazai elterjesztői a jelek szerint komoly pszichológiai ismeretekkel rendelkeznek, hiszen a júzerek életkoruknak megfelelően különböző üzeneteket kapnak tőlük, mert egészen más jellegű gondolatok érdekelnek például egy kamaszt, mint egy középkorú, családos embert. Ki tudná ezt cáfolni?

Rövid szöveges valláserkölcsi szempontból eszerint háromféle ember létezik: 18 éves kor alatti, 18 és 35 közötti, illetve 35-nél is öregebb.

Ősi bibliai felismerések maximum 160 karakterben

A 18 alatti ideális júzer szeretne ismereteket szerezni, impulzusokat kapni a keresztény kultúra és lelkiség jobb megértéséhez. Érdekli a hit szerepe az életben, s azt gondolja, az élet értelmének keresésében az ősi bibliai felismerések tanulmányozása sokat segíthet.

Az sms, mint a szegény ember LSD-je?

Az idősebb, de 35 alatti ügyfelek szerencsés esetben mintegy digitalizált szinesztéziát élhetnek át (veszélyes kábítószerek fogyasztása nélkül!) a szöveges karakterek hanggá - egyenesen belső hanggá - történő transzformálásával. Az smsige.hu szerint ugyanis a munkád, barátaid, családod által támasztott elvárások bonyolultságában szükséged lenne egy világ zajától mentes, tiszta, belső hangra. Érzed, hogy életed sikeressége, teljessége elsősorban a lelki stabilitásban rejlik, s ennek formálásában az őszinte gondolatok segítenek.

A 35 feletti fogyasztó - bár talán ezt így, ebben a formában talán még sohasem merte bevallani magának - nemcsak boldogságát keresi, hanem "lényének sajátságos fajsúlyát" (Saint- Exupéry). Az ilyen fajsúlykereső ember a lét végleges értelmét szeretné a hétköznapokban intenzívebben és tudatosabban megélni, aminek elérésében az örök biblikus értékek átgondolása a segítségére lehet.