Mégsincs ingyenautó?

2007.02.27. 13:55
Ragasszon reklámot a kocsijára, és a hirdetéssel keresse meg egy új autó havi törlesztő részleteit – egyre több cég kínál hasonló szolgáltatást, de erősen kérdéses, van-e igazi üzlet az autóreklámokban. A piacvezető, becslések szerint 4-6 ezer autóssal szerződött Il Ferro Kft. most mindenesetre késik a fizetéssel. Egyelőre a hirdetők sem tolonganak az új lehetőségért.

Havi 40, illetve 50 ezer forintos jövedelmet kínál honlapján a vele szerződő autósoknak az Il Ferro Kft. A cég új és használt autókra egyaránt ajánl hirdetéseket.

A tulajdonosnak elvileg nincs más dolga, mint az előírt havi kilométerfutást teljesíteni és autóját – vele a hirdetést – tisztán tartani, a pénz pedig érkezik. Legalábbis elméletben: az Il Ferro ugyanis most az elvileg hó eleji elszámolási időszakot, a cég honlapján a havi szemlét – és az ehhez kötött kifizetést – vezetőváltással indokolva március végére tolta. A velük szerződött 4-6 ezer autós alighanem azért is idegeskedhet, mert a cég budapesti központja napok óta elérhetetlen, legalábbis az Index számára.


Ilferro.hu

Rossz példa és előjel pedig akadt korábban, részben ez alapján fórumokon már az Il Ferro esetében is felmerült a piramisjáték gyanúja. Ami biztos: a dorogi székhelyű Hartenegro Kft. vezetői ellen már eljárás folyik, miután az Il Ferróéhoz hasonló ajánlatot tettek az autósoknak. Kiderült azonban, hogy reklámok sosem kerültek a kocsikra, és a cég csak addig fizetett, amíg az újonnan belépők regisztrációs díjából finanszírozni tudta a részleteket - írta az Il Ferro tevékenységét korábban bemutató HVG.

Az Index információi szerint néhány Il Ferrós autós már panaszt tett a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeleténél is. Ott azonban azt a választ kapták, hogy a cég nem tartozik a felügyelet által ellenőrzött körbe: jogosulatlan pénzügyi tevékenységről még akkor sem lehet szó, ha a megállapodások ellenére nem fizet az Il Ferro. Ebben az esetben ugyanis a szerződés alapján polgári pert indíthat, vagy, ha úgy gondolja, hogy szándékos megtévesztés áldozata lehet, feljelentéssel élhet az autós.

Új és használt

Az Il Ferro az új autót vásárlóktól csak tízezer forintos szerződéskötési díjat kér, majd napi 30 kilométeres kötelező futást ír elő. A vásárlóknak viszont számolnia kell azzal: csak a cég által megadott márkakereskedők listájából választhatnak autót, ahol nem élhetnek semmilyen kedvezménnyel, akcióval. A használt autók tulajdonosainak már kétéves szerződésért 180 ezer, öt éves szerződés esetén 333 ezer forintot kell regisztrációs díjként befizetnie, de ők a magasabb, napi negyven kilométeres futásteljesítmény igazolása esetén 40 helyett 50 ezer forintot kaphatnak havonta.

A konstrukció hasonló módon több országban évek óta működik, Magyarországon azonban úgy tűnik, a hirdetők nem igazán kedvelik az autóra ragasztott matricákat. Erre utal, hogy az Il Ferro autóinak jelentős részén a cég saját reklámja, más kocsikon pedig barterszerződéses partnereik reklámja látható. Az egyik legnagyobb ilyen hirdető a Pesti Est programmagazint kiadó Est Média volt: a cég azonban december végén felmondta a megállapodást, és az ingyenesség ellenére kérte logói levételét az Il Ferrós autókról.

A hirdetőknek nem kell

Nem hisz az autóreklámok igazi felfutásában Vekkel László, a HPS reklámügynökség vezetője sem. A szakember úgy véli: már Magyarországon sem annyira új az ötlet, maximum azt mondhatjuk, hogy egy alternatív eszköz lehet egyes, speciális kampányokban.

Vekkel szerint az egyik legnagyobb problémát a hirdetők oldaláról az jelenti, hogy – szemben a drága, tömegközlekedési eszközökre ragasztott hirdetésekkel – nehezen mérhető, milyen eléréssel bír ez a típusú reklám. Kérdés ugyanis, hol, milyen útvonalon közlekedik az adott autós, de egy márka imidzse szempontjából az sem mindegy, milyen típusú autókon jelenik meg egy hirdetés, és az sem, hogyan öltözik, viselkedik a forgalomban az autót vezető személy.

Külföldön bejött

Érthetően ellentétes véleményen vannak ugyanakkor azok a cégek, amelyek az elmúlt évben belevágtak az autóreklámok szervezésébe, és külföldi példák alapján úgy vélik, csak idő kérdése, hogy Magyarországon is elterjedjen ez a hirdetési forma.

Az Il Ferroval egyező konstrukcióban, de valamivel alacsonyabb díjazással – új autónál 40 ezer forint, használtnál kétéves szerződés 170 ezer forintos regisztrációs díja mellett havi 30, négyéves, 340 ezer forintos megállapodás mellett havi 40 ezer forintot garantáló – Hír Autó Kft. vezetője, Vadla Viktor szerint ők már most is kizárólag fizető hirdetőkkel dolgoznak, éppen most állapodtak egy megnevezni nem kívánt tévécsatornával egy új műsor hirdetéséről.

Autóik több mint 60 százalékán már nem saját hirdetésük, hanem fizetett reklám fut, így működésük már most is rentábilis – állítja Vadla, bár hangsúlyozza, kevesebbet is vállaltak, mint az Il Ferro. A jelentkező autósok 70 százaléka új kocsival, a vásárlással egyidejűleg köt velük megállapodást. A hirdetőknek havi hatvanezer forintjába kerül egy kocsi – de most éppen akciót hirdettek, és már 30 ezer forintért is bárki saját logóját ragasztathatja az autókra.


Hirauto.hu

Vadla Viktor szerint a hirdetők lassan felismerik az autóreklám értékét, szerinte attól sem kell tartani, hogy ez a típusú hirdetés csak nagyvárosban életképes: egyes kampányokban éppen az országot járó, de több településen állandóan felbukkanó üzletkötők autóira ragasztott matrica lehet a vonzó. Az ügyfelek pedig az adatbázisból maguk választhatják ki, milyen típusú, jellemzően milyen utakon közlekedő autókon látnák szívesen reklámjukat, lehetőség van arra is, hogy egyetlen típuson, egységesen jelenjenek meg.

Harmadik út

A hirdetésben hisz, de más technikát választott az Reklamauto.hu (Autóreklám Kft.), mely egyelőre csak gyűjti az autósokat. Udvarhelyi Attila fél is attól, hogy a Hartenegroszerű, esetleg ismétlődő példák az egész piacot rontják. Ők egyelőre csak adatbázist építenek, a regisztrációért háromezer forintot kérnek az autósoktól. Emellett már több potenciális hirdetővel megkezdték a tárgyalásokat.


Reklamauto.hu

A hirdetők elé egy már legalább ötezres, a tervek szerint néhány hónapon belül összeálló adatbázissal lépnének, mely alapján területre bontva is vállalnának kampányokat. Míg az Il Ferro és a Hír Autó feliratokkal matricázza autóit, az Autóreklámnál az autók teljes felületét dekorálják egy speciális fóliával, mint tették azt már egyes eseti megrendeléseiknél – ez szerintük lényegesen vonzóbb, magasabb reklámértéket képviselő felületet jelent.

Az autósoknak akkor fizetnek, ha a kocsinként 200 ezer forint körüli összegbe kerülő dekorációra meghatározott időre megvan a megrendelő. azaz nem folyamatos hirdetést és ezzel fix összegű havi jutattást, hanem eseti, de biztos pénzt kínálnak.