Kétszer fizettetne illetéket az APEH?

2008.04.21. 10:45
A napokban egyik kedves olvasónk egy történettel keresett meg minket, amely röviden arról szól, hogy egy már megfizetett illetéket az adóhivatal újra követeli rajta. Bár az ügyfélszolgálattal folytatott beszélgetés alapján úgy tűnt, tömeges jelenségről lehet szó, az APEH cáfolta ezt.

2006 végén kötött olvasónk egy lakásvásárlási szerződést, aminek értelmében 2007 februárjában beköltözhetett volna az újonnan épített lakásba. Ahogyan az kis hazánkban lenni szokott, késett az ingatlan átadása. Az APEH pár nappal a szerződésben rögzített átadási idő után annak rendje-módja szerint illetékelőleget szabott ki.

Ne feledjük, 2007 elején járunk, a kemény költségvetési kiigazítás kellős közepén, vagy talán helyesebb úgy mondani, első harmadában, amikor az államnak minden adó-, járulék- vagy illetékfillérre lehetőleg mihamarabb szüksége volt. Ezt a momentumot sejti olvasónk amögött, hogy az illetékelőleg a – földhivatali bejegyzés után megállapítandó és megállapított – illeték 100 százalékára rúgott. Az összeget a meghagyásban feltüntetett határidő lejárta előtt be is fizette.

Hibáztak

Néhány nappal ezelőtt azonban váratlanul levelet, pontosabban felszólítást kapott az APEH-től, hogy ő még lóg a hivatalnak, éspedig pontosan az illetékelőleg, vagyis az illeték összegével. Úgy kerek a történet, ha felidézzük: az APEH-be 2007. január 1-jével beolvasztották az illetékhivatalokat, így azóta az illetékügyeket is az állami adóhatóságnál kezelik. Ám még az adóhatósági tisztségviselők is elismerték, tavaly nyárra sem sikerült teljesen integrálni az illetékhivatali informatikai rendszert az APEH régi rendszerébe.

Olvasónk felhívta az APEH illetékrészlegét telefonon, ahol az ügyintéző azt közölte vele, belenézett a számítógépes adatbázisba és az alapján semmiféle tartozása nincs. Azt a tájékoztatást kapta, hogy ez esetben az illetékhivatali részleg tájékoztatja az adóhivatal másik, ebben az ügyben érintett részlegét, de azért még néhány nap múlva olvasónk hívja fel azt a másik APEH-divíziót is és akkor elrendezik az ügyet, elállnak a fizetési követeléstől, illetve a végrehajtástól.

Olvasónk felvetette, hogy erről az egész galibáról, arról, hogy az APEH hibázott és hogy neki semmiféle elmaradása nincs ebben az ügyben, egy levélben tájékoztassa őt az APEH. Elmondása szerint az ügyintéző ezt lehetetlennek nevezte és arra kérte, hogy előbb olvasónk írjon egy levelet az adóhivatalnak és majd arra fognak válaszolni. Ezt azzal indokolta, hogy tömeges jelenségről lehet szó, tehát sok személyhez küldött hasonló felszólító levelet a közelmúltban az APEH saját tévedéséből: odabent nem ellenőrizték le a levél kiküldése előtt, hogy valóban elmulasztott-e fizetni az adóalany, nem vetették össze a különböző adatbázisokat.

Nem tudnak ilyen esetekről

Az APEH az Index megkeresésére küldött válaszlevelének elején bár leszögezte, hogy "a tényállás ilyen mélységű ismeretében nem állapítható meg egyértelműen, hogy valójában mi okozta a problémát (eljárási, adminisztrációs vagy informatikai hiba)", határozottan kijelentette, hogy biztosan nem tömeges jelenségről van szó. Az APEH Központi Hivatalához nem érkezett ilyen jelzés, ők lényegében tőlünk értesültek ilyen esetről. Arról sincs információjuk, hogy a számítógépes rendszerben lett volna hiba.

Az adóhivatal tájékoztatása alapján két eset lehetséges akkor, ha az adózó megfizeti a kiszabott illetéket, ám utóbb kiderül, hogy a kiszabás nem volt jogszerű. Vagy az APEH hivatalból észleli a jogsértést és hivatalból intézkedik a befizetett összeg visszatérítéséről kamattal növelten. Vagy pedig maga az adózó hívja fel kérelmében az adóhatóság figyelmét a hibára és ekkor ugyanaz történik, mint az első esetben.

Várjuk leveleiket

Kedves olvasóink, ha esetleg Önök is hasonló cipőben járnak, Önök is kaptak az APEH-től az elmúlt hetekben olyan levelet, hogy fizessen be illetéket, pedig Önök már ezt a kötelességüket letudták, írjanak nekünk bátran.