Ábrahám
14 °C
31 °C

Jön az ingyen bankszámla

2007.06.15. 07:50
Bár a banki infrastruktúra sem teszi lehetővé, hogy Magyarországon tényleg mindenkinek legyen számlája, azon, hogy a lakosság egyharmadának nincs pénzintézeti kapcsolata, több bank ingyenszámlával is változtatna.

Több hazai banknál is dolgoznak az ingyenes számlakonstrukció bevezetésén - tudta meg a Világgazdaság. Ugyan hasonló konstrukciókat már jeleleg is kínál néhány hitelintézet, azok még a megtakarításra képes ügyfeleket célozzák.

Az Erste Bank a nem aktív bankszámlahasználókat egy új számlatípussal, a Szorgossal célozta meg, amelynek alacsony, 219 forintos havidíja a számla aktívabb használata esetén akár díjmentes is lehet. (Aktív használatot jelent a szükséges kifizetések, például a közüzemi díjak számláról történő kiegyenlítése.) Az Erste már meglévő On-line számlacsomagjánál is lehetőség van a díjmentes számlavezetésre: a számla havidíja abban az esetben lesz nulla forint, ha az ügyfél látra szóló és a számlájáról lekötött betéteinek átlagegyenlege az adott hónapban eléri a 3 millió forintot.

A Budapest Bank Budapest 6nulla folyószámlacsomagja is ingyenes számlavezetéssel kecsegtet, ráadásul nem számítanak fel díjat a bankkártya, az átutalások, a belföldi ATM- és banki készpénzfelvétek után, amennyiben az ügyfél 3 millió feletti értékben Budapest MetálMix Alap jegyeket vásárol. (A 3,5 éves futamidejű garantált alap jegyzése egyébként június 22-ig tart.)

Becsalogatás a cél

Kérdés persze, hogy ezen ingyenes lehetőségekkel milyen mértékben sikerül a bankba csalogatni azokat a személyeket, akiknek jelenleg nincs banki kapcsolatuk. A lakossági bankszolgáltatásokat vizsgáló szakértői bizottság koncepciójában szerepel az alanyi jogon járó, azaz kötelező, minimális szolgáltatások igénybevételére alkalmas bankszámla létrehozása, ezáltal ugyanis csökkenne a postai csekkek ezermilliárdokban mérhető forgalma, javulna a pénzügyi kultúra, és persze mérsékelődnének a költségvetési szervek, közműszolgáltatók költségei is.

A másik oldalon ugyanakkor ott van, hogy a lakossági pénzügyi szolgáltatók infrastruktúrája koránt sincs abban az állapotban, hogy minden egyes magyarországi lakosnak legyen bankszámlája, illetve -kártyája, hiszen a települések igen nagy részén nemhogy a kártyás fizetés, de még az ATM-es készpénzfelvétel lehetősége sem adott, az elektronikus banki szolgáltatások használatával pedig az érintett ügyfelek egy része igen nehezen barátkozna meg.

A lakosság közel egyharmadának nincs bankszámlája. Bár a folyószámla terén folyamatos díjemeléssel szembesülhetnek az ügyfelek, az európai bankszektor átlagához képest még mindig olcsónak tekinthetők a hazai bankok: az egy ügyfélre jutó átlagos folyószámlaköltségek 53 eurót tesznek ki, szemben a 135 eurós európai átlaggal.