A karácsonyi akciók csökkentik
Az elemzők a forint gyengülésének hatásaival a novemberi inflációban nem számolnak. Nem várható különösebb újdonság az inflációban; bár több szakértő külön megemlíti az élelmiszerárakat, ezen belül is az idényjellegű termékekét, ám csak egyikük számít az élelmiszerek árának megugrására. Barcza György, az ING Bank elemzője arra mutatott rá, hogy az élelmiszerek drágulása regionális jelenségnek tűnik; ez az oka ugyanis annak is, hogy a legfrissebb cseh, illetve lengyel inflációs adat egyaránt magasabb a vártnál. Más elemzők szerint viszont nem kell arra számítani, hogy novemberben kiugrónak bizonyul az élelmiszerek árának növekedése és a ruházati termékek sem viszik el az inflációt. A tartós fogyasztási cikkek esetében lassan beindulnak a karácsonyi akciók, ami lefelé segíti az inflációt. Ugyancsak a mérsékelt növekedés irányába hat, hogy már érezhető a gázáremelés kompenzációjának hatása.
Dohány, benzin
Ezzel ellentétes hatást fejtenek ki viszont a dohánytermékeknél tavaly augusztusban bekövetkezett változások, ami decemberig felfelé hajtja e termékek árát, s ebbe az irányba hat a benzin árának növekedése is. Megfigyelők szerint végképp elúszott az idei célkitűzés, a vártnál rosszabb októberi adat nyomán az elemzők elkezdték felfelé módosítani a december/decemberi inflációt. Az elemzők már éppen kezdték elhinni, hogy tartósnak bizonyulnak a pozitív meglepetések - július óta ugyanis minden hónapban felülprognosztizálták az inflációt -, és októberre a hónapok óta stabilnak tűnő 4,7 százalék mellett tették le a garast (a Napi Gazdaság konszenzusa 4,687 százalék volt), amikor az idényáras élelmiszerek 4,9 százalékig húzták fel az októberi év/éves inflációt.