Az emberek még nem bíznak az ingatlanközvetítőkben

2006.10.27. 14:12
Bár egyre több adásvétel bonyolódik ingatlanközvetítők segítségével, még messze elmarad az arány a Nyugat-Európában vagy az Egyesült Államokban megszokottól. Magyarországon jelenleg négy meghatározó szereplője van az ingatlanfranchise piacnak, és nemrégiben lépett piacra ötödikként a világ legagyobb hálózata, a Re/Max.

Három évvel ezelőtt Magyarországon az ingatlan-adásvételek mindössze 15 százaléka bonyolódott ingatlanközvetítőkön keresztül, 2005-ben az arány elérte a 30 százalékot, az idei évben piaci becslések szerint 40 százalék fölé emelkedett. A dinamikus növekedésben a piaci szereplők szerint nagy szerepük van a franchise hálózatok térnyerésének, Budapesten ma közel 140 ingatlaniroda tartozik valamelyik franchise hálózatba. A piac főszereplői szerint azonban a magyarországi ingatlanközvetítői piacban még bőven van potenciál. A Portfolio.hu által megkérdezett hálózatok szinte kivétel nélkül jelentős mértékben növelnék partnerirodáik számát.

Szkeptikusak vagyunk

Az ingatlanközvetítők, tanácsadók szerepe jóval nagyobb Nyugat-Európában. Az EU régi tagállamaiban a közvetítőkön keresztül lebonyolított adásvételek aránya 60-70 százalék, míg a nyugat-európainál is jelentősen fejlettebb lakóingatlan-piaccal rendelkező Egyesült Államokban ez 90 százalék körül mozog. Emellett különösen nagy a "lemaradásunk" az úgynevezett kizárólagos szerződések tekintetében, amelyek Magyarországon az ingatlanközvetítőkkel kötött szerződések marginális hányadát teszik ki egyelőre. Egyértelműen szkeptikusan viszonyulnak a magyar lakáseladók az open house szolgáltatással szemben, amelynek lényege, hogy meghirdetett időpontokban bárki besétálhat és szemügyre veheti az eladásra kínált ingatlant. Mustos Mariann, a City Cartel franchise vezetőjének tapasztalatai szerint a hazai eladók 10 esetből 9-szer elutasítják ezt a fajta szolgáltatást.

A hazai ingatlanfranchise piacnak négy meghatározó szereplője van, az Otthon Centrum, a Duna House, a City Cartel és az Ingatlanbank (Petro Cartel). Ebben az évben lépett a piacra a világ legnagyobb franchise hálózata, a Re/Max, amely egyelőre még csak hat partnerirodával és rendkívűl szerény (240 darabos) ingatlan-adatbázissal rendelkezik. Az öt hálózat összesen 172 irodát üzemeltet országosan, a döntő hányad Budapesten található. A hálózatok tervei azonban nagyratörőek, az öt cég együtt közel 300 további partneriroda megnyitását tervezi. A tervek közül az Otthon Centrum hosszú távú céljai tűnnek a legreálisabbnak, ők ugyanis a jelenlegi 67-ről kívánják 100-ra növelni irodáik számát.

Nem olcsó

Az ingatlanközvetítői franchise lényegében ugyanazon az elven működik, mint bármely más franchise szolgáltatás. A hálózathoz csatlakozó partnerirodáknak fizetniük kell egy egyszeri belépési díjat, amelynek összege az egyes hálózatokban jelentősen különbözhet. A City Cartelnél például mindössze 140 ezer forintot kell fizetni egy budapesti iroda megnyitásáért, míg a piacon még csak most terjeszkedő Re/Max közel négymillió forintot kér belépési díjnak. A belépési díj Budapesten mindegyik hálózatnál drágább, mint egy vidék iroda esetében.

A belépési díjon felül - hálózattól függően - havonta vagy évente szolgáltatói díjat is kell fizetni a franchise jogokért. A szolgáltatói díj jellemzően 6-9 százaléka a forgalomnak, és emellett egy elkülönített számlán kezelt marketing-hozzájárulást is kell fizetni, ami általában a forgalom 2 százaléka. A franchise jogokért tehát a forgalom 10 százalékát kell kifizetniük a partnereknek, ami nyilvánvalóan hozzájárul ahhoz, hogy a független irodáknál magasabb közvetítői jutalékkal dolgoznak. A hálózat partnerei jellemzően nettó 5 százalékos közvetítői jutalékot alkalmaznak. A sorból a City Cartel lóg ki, ők nettó 3,5 százalékos jutalékszinttel dolgoznak.

Nagyobb ismertség, egységes arculat

A felsorolt költségek fejében a partner nagyobb ismertséget, egységes arculatot kap. Emellett know-how-beli segítséget és a közös ingatlanadatbázishoz való hozzáférést biztosítják a partnereknek a hálózatok. Az eddigi magyarországi gyakorlat azt mutatja, hogy az ingatlanközvetítői franchise hálózatok nem túlságosan szigorú követelményeket állítanak a partnerek felé, hiszen sokszor a logón kívül nem sok közös elemet lehet felfedezni az irodák külső megjelenésében.

Huszti György, az A1 Ingatlan lakossági üzletágának vezetője a Portfoliónak elmondta, hogy 2007 nyaráig szeretnénk 12 saját tulajdonú irodával rendelkezni, s ekkorra kívánják kidolgozni egy franchise rendszer részleteit. Szerinte eddigre lesznek ugyanis elég erősek ahhoz, hogy olyan rendszert hozzanak létre, amelyben a terjeszkedés nem megy a szolgáltatások minőségének rovására. Huszti György elmondta, a jelenlegi hazai gyakorlattal ellentétben sokkal szigorúbb, merőben más koncepció alapján megvalósított franchise rendszert szeretnének kiépíteni. Középtávon Budapesten 20 irodát, vidéken pedig - a nagyobb városokban - 8-12 irodát terveznek üzemeltetni.