Bajba jutott utazási irodák 1993-2002

2002.08.28. 12:39
Augusztus 27-i bejelentés szerint gazdaságossági okokra hivatkozva felfüggesztette idegenforgalmi tevékenységét a West Travel utazási iroda. Ez az első ismert eset az utazásszervezést szigorító 2001. december 14-i kormányrendelet hatályba lépése óta.
1993. január 19. - Fizetésképtelenné vált a Skyways utazási iroda. Egyiptomban rekedt és a szállodát elhagyni kényszerült ügyfeleit a Malév - a Skyways iroda tartozásai ellenére - hazahozta Budapestre.

1995. január 3. - Az Emanuelle Tours 129 Egyiptomban rekedt utasát a Malév szállította haza. A Generali Biztosító kártalanította az utasokat.

1996. január 3. - Felfüggesztették a budapesti székhelyű Karnak Travel Utazási Iroda utazásszervezői jogosultságát, mert a cég több utazási iroda számára közvetített egyiptomi szolgáltatásokat, de a megrendelő irodák által előre kifizetett díjakat az egyiptomi szolgáltatóknak csak részben továbbította. Az intézkedés időpontjában a cég fizetésképtelen volt.

1997. május 16. - A Mustang Travel Utazási Iroda 108 utasából 37 Korfun, 71 a spanyolországi Lloret de Marban rekedt. Az iroda minden további útját törölte, a befizetett összegeket visszafizetni nem tudta, s a külföldön maradt utasokat a Tihanyi Travel Utazási Iroda szállította haza a Generali Biztosító megbízásából.

1997. augusztus 14. - Az Ipari, Kereskedelmi és Idegenforgalmi Minisztérium felfüggesztette a Capitol Tours utazási iroda tevékenységét, mert nem látta biztosítottnak az utasok kiutaztatását. Az irodának le kellett mondania csoportjait, s meg kellett térítenie a befizetéseket.

1997. augusztus 29. - A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség kezdeményezte a debreceni Délibáb Utazási Iroda tevékenységének felfüggesztését, mivel az utasokat megtévesztve, a tájékoztatóiban ígértnél jóval alacsonyabb szintű szolgáltatásokat biztosított számukra.

1998. július 9. - Csődbe jutott a Pasha Tours utazási iroda: Tunéziában rekedt 88 - túlnyomórészt szlovák - turistáját az Atlasz Biztosító hozta vissza Magyarországra. A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) felfüggesztette a vállalkozást.

1999. június 21. - A BKIK felfüggesztette a Gold Griff Utazási Iroda működését, amely azonban további utakat szervezett, utasokat toborzott, de ellátásukról és hazaszállításukról nem gondoskodott. Szeptember 7-én törölték a céget a nyilvántartásból. A kárérték összességében elérte a hatmillió forintot.

1999. október 15. - A BKIK közigazgatási irodája törölte nyilvántartásából a Heismann Reisen Utazási Irodát, miután annak ügyvezetoje bejelentette: a cég szervezésében Cipruson tartózkodó utasokat nem tudják hazahozni. A kárvallott utasok végül az Atlasz Biztosító segítségével tértek haza.

2000. március - Több utazási iroda bejelentése nyomán kiderült, hogy a Club Espana utazási iroda e néven már nem létezik - kérte önmaga törlését -, viszont a Club Espana 2000 elnevezésu társaság bejegyzése még nem történt meg. A Club azért szüntette meg önmagát, mert komoly tartozásai halmozódtak fel, ennek ellenére az Utazás 2000 kiállításon utakat hirdetett, utasokat toborzott.

2000. szeptember 4. - A HTC Utazásszervezo Kft. Felszámolási eljárást kezdeményezett önmaga ellen, mert közleménye szerint mintegy 25 millió forint értékű repülő visszaútnak nincs pénzügyi fedezete. A BKIK azonnali hatállyal törölte a nyilvántartásból a HTC Utazásszervezo Kft-t. A botrány miatt pénzügyileg ellehetetlenült a Jorgos Travel, amely az elmaradt utak részvételi díját nem tudta visszafizetni ügyfeleinek. (A Jorgos Travel érdekeltségébe tartozott a HTC Kft.) A Gazdasági Minisztérium 5-én a Turisztikai Célelőirányzatból 75 millió forintot juttatott a HTC külföldön rekedt utasainak hazaszállítására. A Malév rendkívüli charterjáratokon 800 utast hazahozott, majd a következő napokban Az Axa Colonia Biztosító Rt és a Neckermann Utazási Iroda finanszírozásával szintén MALÉV gépeken, autóbuszokon tért haza további 650 nyaraló, többségük Görögországból. Novemberben a HTC-botrányban érintett további viszonteladó, a Tan-Túra utazási iroda is csődöt jelentett, és törölték a nyilvántartásból.

2000. szeptember 4. - A szekszárdi székhelyű Viktoria 2000 cég pécsi irodája által szervezett olaszországi utazásról egy autóbusznyi ember nem tudott hazatérni, mert az iroda fizetésképtelenné vált, s ezért az üdülőtulajdonos az utasok útlevelét bevonta. (A cég egy Viktoria Tours nevű, egy éve betiltott cég utóda.) Szeptember 6-án a mintegy száz fő hazaszállítását az Atlasz Biztosító Rt. vállalta.

2001. szeptember 4. - Csődöt jelentett a debreceni Great Tours Utazási Iroda a Gazdasági Minisztériumban. Görögországban rekedt mintegy 60 utasát a Travel Service repülőgépével hozták haza. A kártalanítás a QBE Atlasz Biztosító Rt.-re hárult.

2002. augusztus 27. - Gazdaságossági okok miatt felfüggesztette idegenforgalmi tevékenységét a West Travel utazási iroda. A szüneteltetés az augusztus 30-án induló néhány száz utast érinti, akik a befizetett előleget vagy a részvételi díjat - a tájékoztatás szerint - visszakapják.