Jogtalan lehet a regisztrációs adó?

2006.05.17. 07:50
Elképzelhető, hogy a nemrégiben módosított regisztrációs adó sem EU-kompatibilis. Ha ugyanis a közösségen belül a használt gépjárművekre az adminisztrációs terhekhez képest aránytalanul magas adót vetnek ki, akkor az extra vámterhet jelent, vagyis ellentétes az egységes belső piac elveivel.

Az Európai Bírósághoz (EB) eddig két, a regisztrációs adóval kapcsolatos magyar keresetet adtak be, egy Bács-Kiskun megyéből, egy pedig Hajdú-Bihar megyéből érkezett, közölte a Napi Gazdasággal Lehóczki Balázs, az EB sajtó- és tájékoztatási osztályának munkatársa.

Tárgyalják

Az utóbbi ügy most ért tárgyalási szakaszba, és várhatóan az év végén születik meg az ítélet. A bírósághoz forduló cégek szerint az adónem figyelmen kívül hagyja a gépjármű értékét és csak olyan szempontokat vesz figyelembe - ellentétben az uniós normákkal -, mint a motor mérete és környzetvédelmi besorolása.

A keresetben felvetett kérdések még a regisztrációs adó korábbi szabályozásával kapcsolatban fogalmazódtak meg, tavaly év végén viszont módosították az adónemre vonatkozó jogszabályokat: létrehoztak egy új környezetvédelmi kategóriát és bevezették az avultatás gyakorlatát is, vagyis a forgalomba helyezéstől eltelt hónapok függvényében mérséklik a fizetendő adó mértékét 25 éven át.

A korábbi két kategóriával szemben háromba sorolták a külföldről behozott autókat, így ma már különbséget tesznek a közösségen belüli és kívüli országokból származó import, illetve a Magyarországon előállított és először forgalomba helyezett gépjárművek között.

Így se jó

Az uniós jogi szakértők szerint azonban Magyarország még így is negatívan diszkriminálja a többi EU-tagországból érkező termékeket, mivel az adminisztrációs terhekhez képest aránytalanul magas adót vet ki a közösségen belülről érkező használt autókra és ezzel az extra vámteherrel a "hazai" gépjárműveket favorizálja.

Szakemberek szerint a bevezetett avultatási rendszer például biztosan nem megfelelő, ugyanis a használt autó piaci értékét nemcsak a kora határozza meg, hanem például a lefutott kilométerek száma is. Aggodalomra azonban még nincs oka a magyar kormánynak, mivel az EU-ban meglehetősen eltérő a tagállamok gyakorlata a regisztrációs adót illetően, ezért a szakemberek az egységesítésen dolgoznak.

Egyelőre nem lehet tehát tudni, mi lesz a magyar regisztrációs adó sorsa, elképzelhető, hogy az Európai Bizottság a bíróság ítélete után megvizsgálja az új szabályozást is. Az adónemből a költségvetés idén 80-90 milliárdos bevételt vár.