Jövőre kevesebb autópálya épül?

2004.11.30. 08:37
A Nemzeti Autópálya Rt. felfüggesztett néhány sztráda-előkészítést - tudta meg a Világgazdaság. Napirenden van a kivitelezőknek történő kifizetések átütemezése is. Jövőre mintegy 180 milliárd lenne esedékes.
A Nemzeti Autópálya (NA) Rt. felfüggesztett néhány tervezett sztráda-előkészítési munkát - erősítette meg a Világgazdaság értesüléseit Bodnár Zoltán elnök-vezérigazgató. Egyebek között visszavonták az M4-es gyorsforgalmi út Abony-Fegyvernek közötti szakasza tanulmánytervének elkészítésére az unió Hivatalos Lapjában is meghirdetett közbeszerzést.

Maradjon munka

Csak kisebb munkákról van szó - hangsúlyozta Bodnár. Felfüggesztésük a folyó fejlesztéseket nem érinti. A leállított előkészületek nem kapcsolódnak az M0-shoz, s az M6-oshoz. A többi, még el nem kezdett beruházáshoz ütemezési listát készítenek. Célja: az előkészületek úgy haladjanak, hogy 2007-ben legyenek olyan projektek, amelyekhez EU-pénzek lehívhatók.

Az NA Rt. vezetője szerint a jövő évi előkészítések költsége nehezen becsülhető. Az M0-s keleti szektorával is számolva, várhatóan mintegy 23 milliárd forint körül alakul. Az M0-s előkészítésénél a kohéziós alapra számítanak, de nem tudni, mennyi jut rá. A 2005. évi büdzsé tervezete szerint a gyorsforgalmi úthálózat előkészítési előirányzatára 15 milliárd forintot szánnak, de ez - hasonlóan az idei költségvetési törvényhez - felülről nyitott érték, a kormány jóváhagyásával túlléphető.

Ütemeznek

Az idén a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésének előkészítésére tízmilliárd forintot irányoztak elő, ami a kormány határozata szerint maximum 11,1 milliárddal megnövelhető, az MFB Rt. eddig nyújthat készfizető kezességet, bankgaranciát vagy kölcsönt az NA Rt.-nek a gyorsforgalmi úthálózat építésének felgyorsítása, a kivitelezések megkezdéséhez szükséges előkészítő beruházások finanszírozása érdekében. Ugyanakkor a gazdasági tárca október eleji előterjesztésében ezekre mintegy 28 milliárd forintot tartott szükségesnek az idén.

Az NA Rt.-nek a már megkötött szerződések szerint kivitelezésekre jövőre közel 180 milliárd forintot kell kifizetnie - mondta el Bodnár Zoltántól. A sztrádatársaság a 2005. év könnyítése érdekében kivitelezőkkel tárgyal a fizetések ütemezésének megváltoztatásáról. Erről egyelőre többet nem árult el, így nem sikerült megtudni, kikről és mekkora összegekről van szó. A 2005. évi büdzsé tervezetében a gyorsforgalmi úthálózat programjára a felzárkóztatási infrastrukturális fejlesztési alapprogramban 33 milliárd forintot irányoztak elő, s az épülő sztrádák koncesszióba adásából 137 milliárdot.