Az EU nem tiltja a jövedéki adó csökkentését

2008.07.04. 15:31
Az üzemanyagok jövedéki adótartamának meghatározott mértékű csökkentésére lehetőséget ad a közösségi szabályozás, de ez ellentétes az általános pénzügy-politikai megállapodásokkal. A legutóbbi EU-csúcson elhangzottak alapján azonban lehetőség van az áremelkedések által leginkább sújtott társadalmi csoportok támogatására.

Az üzemanyagok minimális jövedéki adójának mértékét a Tanács 2003/96/EK irányelve (2003. október 27.) az energiatermékek és a villamos energia közösségi adóztatási keretének átszervezéséről címet viselő jogszabály határozza meg. A minimális jövedéki adó az ólommentes benzin esetében 359 euró/1000 liter, a dízelolaj esetében 302 euró/1000 liter. Ez jelenlegi középárfolyamon számolva nagyjából 84, illetve 71 forintot jelent literenként. Ezzel szemben itthon a benzin literje 103,5, a dízelé 85 forint jövedéki adót tartalmaz. (Ha elfelejtjük a forint felértékelődését, és nem a jelenlegi 234, hanem 255 forintos euróárfolyammal számolunk, a benzin jövedéki adója minimum 91,5 forint, a dízelé 77 forint kell legyen.)

Az irányelv szerint az általános adóminimumnál kisebb jövedéki adót lehet megállapítani az ún. fuvarozási dízel esetében. Erre vonatkozik az a szabály (7. cikk), hogy a 2003. január 1.-i szint alá nem csökkenthető az adó mértéke. Enyhítést (derogációt) az egyes tagállamok kérhetnek a Bizottságtól, azzal azonban a többi 26 tagállamnak is egyet kell értenie.

A szabályok alapján tehát csökkenthető a jövedéki adószint az általános adóminimumig, de ez ellenkezne a uniós államok jövedéki adóra vonatkozó politikai megállapodásaival. Ugyanis 2005-ös manchester-i összejövetelükön az uniós pénzügyminiszterek megállapodtak abban, hogy az energia-hordozók árának növekedése esetén sem nyúlnak a jövedéki adók csökkentéséhez, még akkor sem, ha a megnövekedett forgalmi adó bevétel fedezi ezek kiesését.

Ezt a megállapodást a legutóbbi, 2008. június 19-20.-án brüsszeli EU csúcson a tagországok vezetői ismét megerősítették, azaz ígéretet tettek arra, hogy a jövedéki adókat nem csökkentik. Ugyanakkor a megállapodás értelmében lehetőség van arra, hogy szociális indokok alapján az energia-árak emelkedése által leginkább sújtott csoportok lehetőleg rövid távú, célzott támogatásban részesedjenek.

Tehát összefoglalva az uniós jog általánosságban lehetőséget ad a jövedéki adó mértékének csökkentésére, de ez ellenkezik a közösség kinyilvánított politikai akaratával, azaz mindenképpen hátrányos helyzetbe hozza az ezt kezdeményező kormányokat. Azonban a szociális szempontok tudomásul vételével a közösség szemet huny egyes társadalmi csoportoknak nyújtott állami segítségnyújtás felett.

Ebben az összefüggésben Gyurcsány Ferenc pénteki rendkívüli sajtótájékoztatóján tett kijelentése, miszerint a kormány vizsgálja, miként enyhíthet az energiahordozók árának emelkedése okozta helyzeten, úgy értelmezhető, hogy általános adócsökkentés nem, célzott támogatás viszont elképzelhető az üzemanyagok esetében.