Elszálltak a karácsonyi élelmiszerárak

2006.12.11. 08:08
Évek óta nem fordult elő, hogy egyik évről a másikra több mint tíz százalékkal emelkedett a NAPI Gazdaság karácsonyi kosarának ára. A vásárlók is csak pislogtak ezüstvasárnap az árcímkék előtt a budaörsi kereskedelmi aranyháromszögben.

Alaposan elrágta az infláció a karácsonyi árakat: a Napi Gazdaság karácsonyi kosarát a budaörsi aranyháromszögben 2006. december 10-én (ezüstvasárnap) átlag 13-15 százalékkal drágábban lehetett megvásárolni, mint egy évvel korábban. Volt olyan hipermarket, ahol több mint 1700 forint volt az eltérés a tavalyi kosárárhoz képest.

A drágulásban elsősorban az élelmiszerek áfájának növekedése játszott szerepet, ugyanakkor le kell szögezni, hogy 2005-ben a nagy alapterületű áruházak megdöbbentően alacsony árakkal indították a karácsonyi szezont, tehát az összehasonlítási alap is nagyon alacsony.

Tavaly a korábbi évekkel szemben kilónként ezer forint alatt volt a pulykamellfilé és ötszáz forint alatt az élő ponty ára. Idén viszont ismét négyszámjegyű összegbe kerül a pulykamellfilé, a pontyé pedig az utoljára három évvel ezelőtt látott ötszázas szintet haladta meg. (Az Auchan szemmel láthatóan nem kíván összeveszni a hallobbival, mert most is száz forinttal drágábban kínálja a terméket, mint a konkurencia.) A pulykamellfilé egyébként a jelek szerint stratégiai jelentőséggel bír, mert az aranyháromszög mindhárom áruházában ugyanannyiba került.

A valós áremelkedést a globális márkák árának növekedéséből lehet kiszámítani, ilyen például a Ráma margarin, az Oetker vaníliás cukor és az Unicum. Ez utóbbinál érdekesség, hogy a Cora rendszerint kedvezőbb árat állapít meg az Unicumra, mint a versenytársak, most 200 forinttal olcsóban adja a terméket, mint a konkurencia. Idén először fordult elő a karácsonyi kosár történetében, hogy nem sikerült egyforma globális márkához jutni mindhárom hipermarketben, mert a Tesco gyakorlatilag kilistázta a Coca-Colát az üzleteiből.

Már idén húsvétkor is érezhető volt a két óriás közötti feszültség, de a kétliteres, visszaváltható csomagolású termékhez azért akkor még a Tescóban is hozzá lehetett jutni. Most azonban már nem, így kénytelenek voltunk a Tesco esetében Pepsit tenni a kosárba (tekintve, hogy a brit lánc budaörsi egységében voltunk utoljára). A narancskínálatban egységes árak fogadtak: mind a három üzletben 149 forintért találtunk csavarni való gyümölcsöt. A dióbél, a mák és a mazsola esetében már szofisztikáltabb volt a kép: háziasszony legyen talpán, aki a nagy kavarodásban képes kiválasztani a legkedvezőbb ajánlatot, mi igyekeztünk az olcsóbb termékekre rámenni, még akkor is, ha a polcrendezők a drágább termékek felé vezették a kezünket.

Mindent összeszámolva kiderült, hogy a tételek esetében ugyan jelentős árkülönbségek is mutatkoztak, a végösszeg azonban nem volt nagyon eltérő: a legdrágább és legolcsóbb kosár ára között is valamivel több mint 200 forint volt az eltérés, vagyis 3 százalék alatt maradt a különbség. A Napi Gazdaság idén a Tescónál kapta meg legolcsóbban a kosarat, míg a helyezések pont a tavalyi kép fordítottját mutatják.