Judit
-2 °C
8 °C

Hipermarketekben költünk a legtöbbet

2004.05.20. 13:35
Átlagosan 1400 forintot költünk a boltokban, pénteken és szombaton intézzük a vásárlások közel felét. A kisboltok láncba szerveződve erősítik piaci pozícióikat.
A GfK kimutatásai szerint a napi fogyasztási cikkek tavalyi 2 095 milliárd forintos forgalma nyolc százalékkal haladta meg az előző évit. A háztartások egy vásárlásra jutó átlagos költése 1 382 forintot ért el, ami szintén nyolc százalék plusz az előző évhez képest.

Rohamléptek

A hipermarketek - Auchan, Cora, Interspar és Tesco - fejlődése egyrészt annak köszönhető, hogy a vásárlási gyakoriságot évi 35-ról 38-ra tudták növelni. Másrészt az egy vásárlásra jutó költés a korábbi stagnálás után újra emelkedett, mégpedig tíz százalékkal, és elérte a 3884 forintot.

A kisboltokat láncba szervező vállalatok szinte rohamléptekben terjesztik ki piaci hatókörüket. Múlt évben már a háztartások kilencven százaléka vásárolt legalább egyszer a CBA, Coop vagy Reál és mások boltjaiban, szemben az előző évi nyolcvan, és a még korábbi 73 százalékkal. A vásárlási gyakoriság mutatója még nagyobb ütemben emelkedett, évi átlagosan 64-ről 77 alkalomra. Az egy vásárlásra jutó 1 112 forintos költés már "csak" tíz százalékkal több az előző évinél.

A szupermarket - Kaiser's, Match és Spar és más láncok - piaci hatóköre harmadik éve stagnál (88 százalék), s újabban a vásárlási gyakoriság mutatója is, mely évente nagyjából hetven alkalmat jelent. Viszont újra nagyobb lett a kosárérték, és a hét százalék plusz 1 214 forintot jelent alkalmanként.

Diszkontok

A diszkont piacia és a vásárlási gyakoriság tavalyelőtt stagnált, múlt évben viszont érzékelhetően növekedett. (83 százalék és átlagosan 49 vásárlás évente). A kosárérték ebben a bolttípusban évről évre nagyobb, és 2003-ban elérte a 2 047 forintot. A jelenlegi három diszkont lánc, a Penny Market, Plus és Profi mellett várható idén egy negyedik, a Lidl megjelenése.

Az élelmiszerkereskedelem modernizációjának vesztese most már láthatóan a független kisbolt. Tavaly elkezdett csökkenni a vásárlói hatóköre, bár még mindig a háztartások 94 százaléka vett valamit ebben a bolttípusban tavaly. A vásárlási gyakoriság viszont évi átlag 149-ről 121-re csökkent. Ezt csak részben ellensúlyozza a kosárérték tíz százalékos növekedése 993 forintra. A változások egyik érdekessége, hogy a kis boltok összességében évek óta tartják 35 százalékos piaci részesedésüket.

Kártyások

Amíg azonban 2001-ben még 27 százalék jutott a függetlenekre és nyolc a lánchoz tartozókra, addig az arány múlt évre jelentősen módosult: Már csak 21 százalék a függetleneké és 14 a láncba szervezetteké. Összességében a tanulmány többek között megállapítja, hogy a legerősebb nap továbbra is a péntek és a szombat. Erre a két napra jut évek óta a forgalom értékének negyven százaléka. A vasárnapi vásárlások stagnálnak, négy százalékkal. Kiemelkedik viszont a hipermarketek eladásaiból a tíz százalékos vasárnapi részarány.

Figyelemre méltóan terjed a kártyás fizetés. Bár évek óta a vásárlások mindössze egy-két százalékánál használják a hitelkártyát, értékben tavaly nyolc, egy évvel korábban hat, azelőtt pedig öt százalék jutott erre a készpénz-kímélő fizetési módra. Hipermarketekben viszont már a vásárolt áruk ellenértékének több mint egynegyedét, 28 százalékát egyenlítik ki kártyával.

Oszd meg élményeidet!

Oszd meg nyári élményeidet más utazókkal is, tölts fel beszámolót, fotókat!

US Virgin Islands

Sosem láttál még ilyen gyönyörű helyet!