Hipermarketekben költünk a legtöbbet

2004.05.20. 13:35
Átlagosan 1400 forintot költünk a boltokban, pénteken és szombaton intézzük a vásárlások közel felét. A kisboltok láncba szerveződve erősítik piaci pozícióikat.
A GfK kimutatásai szerint a napi fogyasztási cikkek tavalyi 2 095 milliárd forintos forgalma nyolc százalékkal haladta meg az előző évit. A háztartások egy vásárlásra jutó átlagos költése 1 382 forintot ért el, ami szintén nyolc százalék plusz az előző évhez képest.

Rohamléptek

A hipermarketek - Auchan, Cora, Interspar és Tesco - fejlődése egyrészt annak köszönhető, hogy a vásárlási gyakoriságot évi 35-ról 38-ra tudták növelni. Másrészt az egy vásárlásra jutó költés a korábbi stagnálás után újra emelkedett, mégpedig tíz százalékkal, és elérte a 3884 forintot.

A kisboltokat láncba szervező vállalatok szinte rohamléptekben terjesztik ki piaci hatókörüket. Múlt évben már a háztartások kilencven százaléka vásárolt legalább egyszer a CBA, Coop vagy Reál és mások boltjaiban, szemben az előző évi nyolcvan, és a még korábbi 73 százalékkal. A vásárlási gyakoriság mutatója még nagyobb ütemben emelkedett, évi átlagosan 64-ről 77 alkalomra. Az egy vásárlásra jutó 1 112 forintos költés már "csak" tíz százalékkal több az előző évinél.

A szupermarket - Kaiser's, Match és Spar és más láncok - piaci hatóköre harmadik éve stagnál (88 százalék), s újabban a vásárlási gyakoriság mutatója is, mely évente nagyjából hetven alkalmat jelent. Viszont újra nagyobb lett a kosárérték, és a hét százalék plusz 1 214 forintot jelent alkalmanként.

Diszkontok

A diszkont piacia és a vásárlási gyakoriság tavalyelőtt stagnált, múlt évben viszont érzékelhetően növekedett. (83 százalék és átlagosan 49 vásárlás évente). A kosárérték ebben a bolttípusban évről évre nagyobb, és 2003-ban elérte a 2 047 forintot. A jelenlegi három diszkont lánc, a Penny Market, Plus és Profi mellett várható idén egy negyedik, a Lidl megjelenése.

Az élelmiszerkereskedelem modernizációjának vesztese most már láthatóan a független kisbolt. Tavaly elkezdett csökkenni a vásárlói hatóköre, bár még mindig a háztartások 94 százaléka vett valamit ebben a bolttípusban tavaly. A vásárlási gyakoriság viszont évi átlag 149-ről 121-re csökkent. Ezt csak részben ellensúlyozza a kosárérték tíz százalékos növekedése 993 forintra. A változások egyik érdekessége, hogy a kis boltok összességében évek óta tartják 35 százalékos piaci részesedésüket.

Kártyások

Amíg azonban 2001-ben még 27 százalék jutott a függetlenekre és nyolc a lánchoz tartozókra, addig az arány múlt évre jelentősen módosult: Már csak 21 százalék a függetleneké és 14 a láncba szervezetteké. Összességében a tanulmány többek között megállapítja, hogy a legerősebb nap továbbra is a péntek és a szombat. Erre a két napra jut évek óta a forgalom értékének negyven százaléka. A vasárnapi vásárlások stagnálnak, négy százalékkal. Kiemelkedik viszont a hipermarketek eladásaiból a tíz százalékos vasárnapi részarány.

Figyelemre méltóan terjed a kártyás fizetés. Bár évek óta a vásárlások mindössze egy-két százalékánál használják a hitelkártyát, értékben tavaly nyolc, egy évvel korábban hat, azelőtt pedig öt százalék jutott erre a készpénz-kímélő fizetési módra. Hipermarketekben viszont már a vásárolt áruk ellenértékének több mint egynegyedét, 28 százalékát egyenlítik ki kártyával.