Melinda, Vivien
2 °C
8 °C

A Metro és a Spar a kereskedelmi toplista élén

2002.06.24. 11:38
A Mai Piac című kereskedelmi szaklap toplistáján 2001-ben a magyarországi beszerzési társulások, csoportok sorában a Metro és a Spar közös társasága, a Metspa áll az első helyen bruttó 375,47 milliárd forint együttes bevétellel, de a Tesco növelte a legnagyobb mértékben árbevételét. Az összesítésben szereplő cégek üzleteinek 13 százaléka a külföldi társaságoké, miközben ezek a cégek 55 százalékkal részesednek a húsz társaság összforgalmából.
A Mai Piac nyolcadik alkalommal hozta nyilvánosságra a magyarországi élelmiszer és vegyi áru kiskereskedelemben működő társaságok és társulások 20-as toplistáját, amelyet az ACNielsen Piackutató Kft. készített. A lap közleménye szerint a teljes árbevétel alapján a 2-4. helyet magyar tulajdonú láncok foglalják el a listán. A CBA a második, csaknem 300 milliárd forintos, harmadik a Co-op Hungary Rt., 260,5 milliárd forint, míg a negyedik helyen a Honiker beszerzési társulás található 200 milliárd forintot meghaladó bruttó árbevétellel. Az ötödik Cora, valamint a Smatch/Match és a Profi üzletláncot tömörítő Provera, árbevétele 209 milliárd forint.

A közlemény szerint a Tesco Globál Áruházak Rt. mintegy 25 százalékos növekedést követően elért 188 milliárd forintos bruttó árbevételével a 6. helyet szerezte meg 2001-ben. Új szereplő a listán a Reál Hungária Rt., amely a kilencedik helyet foglalja el 104 milliárd bruttó árbevétellel.

Egymilliós forgalom négyzetméterenként

A toplista összesítésében szereplő cégek üzleteinek 13 százaléka a külföldiek tulajdonában lévő társaságoké, miközben a külföldi érdekeltségű cégek 55 százalékkal részesednek a húsz társaság összforgalmából. A közlemény szerint a társaságok egy négyzetméterre jutó árbevételében jelentősek az eltérések: A CBA 1,4 millió forintot értékesít egy év alatt egy négyzetméteren, ugyanez az érték, a Co-op Hungary-nél 805 ezer forint. A brit Tesco egy négyzetméterre eső éves forgalma szintén 1 millió forint fölött van. Jelentős forgalomnövekedést értek el az elmúlt évben a drogérialáncok. A dm-Drogerie Markt 16 százalékkal növelte forgalmát 2001. évi eladásaihoz képest. A Rossmann pedig - tíz új bolt nyitásával - 31 százalékos forgalombővülést realizált.