Natália
-3 °C
8 °C

Magyarország leveri Amerikát

2002.07.08. 13:28
Amerikában az online kereskedések 56 százaléka tavaly nyereséges volt, és idén a teljes ágazat nullszaldós lehet. A magyar internetes áruházak még ennél is optimistábbak: bár eddig túlnyomó többségük veszteséget termelt, 2002-re 84 százalékuk nyereséget vár.
2000-ben az amerikai online kereskedések 43, 2001-ben 56 százaléka nyereséges volt - derül ki Shop.org, a Boston Consulting Group és a Forrester Research közös felméréséből. A vásárlók tavaly összesen 51,3 milliárd dollárt költöttek el online, ez 21 százalékos növekedés 2000-hez képest - a kutatók 2002-re további 41 százalékos emelkedést (72,1 milliárd dolláros forgalmat) várnak.

Nullszaldó várható

Az online kereskedelem összesített eredménye is javul: a teljes működési veszteség 2000-ben 15 százalék, 2001-ben 6 százalék volt, de idén már nullszaldó várható az Egyesült Államokban. A legjobban a katalógus-áruházak szerepeltek, ezek online részlege hat százalékos nyereséggel zárt.

A vásárlók visszatérnek

Egyes cikkek összforgalmában az online értékesítés egyre nagyobb szerepet kap: a számítógépek, szoftverek, könyvek, cd-k, játékok piacán ennek aránya eléri az öt százalékot, néhány cikknél már a 17 százalékot - áll a jelentésben. A marketing hatékonysága is nőtt: egy online rendelésre 2000-ben 20 dollár reklámköltség jutott, 2001-ben már csak 12. Egyre több a visszatérő vásárló is: 2000-ben a megrendelések negyven százalékát, tavaly már 53 százalékát adták le ilyen ügyfelek Amerikában.

A magyarok a legoptimistábbak

A GKI Gazdaságkutató Rt., a Westel Rt. és a Sun Microsystems Magyarország Kft. közös felmérése szerint a magyarországi on-line áruházak 84 százaléka idén már nyereséget tervez - közölte az MTI. A március és április között 50 cég megkérdezésével készített kutatás szerint a Magyarországon működő mintegy 130 internetes áruház várakozásai a jövő évre is pozitívak, annak ellenére, hogy a verseny erősödésére és a költségeik növekedésére számítanak.

Eddig veszteség

A cégek megelőző évi eredményeiről a GKI munkatársa az MTI-nek pontos becslést nem közölt, ám annyit elárult, hogy felméréseik alapján legtöbbjük veszteséget termelt. A kutatást készítő cégek adatai szerint tavaly az on-line áruházak összforgalma 3-3,5 milliárd forintot tett ki, amelynek 64 százalékát a lakossági, 26 százalékát a vállalati és 10 százalékát az intézményi vásárlások tették ki. A GKI az internetes áruházak ez évi forgalmára külön becslést nem készített, de várakozásaik szerint mintegy másfélszeres bővülésre lehet számítani 2002-ben.

Nálunk még az utánvét a legnépszerűbb

A vásárlók körében a legnépszerűbb fizetési megoldás a postai utánvét, ezt a megoldást a vevők 69 százaléka választja. A vásárlók 25 százaléka él az átutalás lehetőségével, 6 százalék az on-line fizetéssel egyenlíti ki számláját. Jövőre az on-line áruházak 74 százaléka tervezi termékskálájának bővítését, 54 százaléka új termékfajta bevezetésével is számol.

Nincs elég felhasználó

A tanulmányban megkérdezettek szerint az áruházak életképességét jelenleg a vásárlók bizalmatlansága, a kevésbé elterjedt internethasználat, az áruházak tőkehiánya és a kedvezőtlen fizetési feltételek befolyásolják. A válaszadók várakozásai alapján egy év múlva továbbra is a tőkehiány és az alacsony internet-penetráció, valamint a szakemberek magas költsége gyakorol majd leginkább hatást az áruházak versenyképességére - olvasható a felmérésben.