Vilma
-7 °C
4 °C

Jönnek a kínai autók

2006.08.22. 08:14
Már hazánkban is tárgyalásokat folytatnak az export beindításáról a kínai autógyártók, de még sok akadályt kell elhárítaniuk. Egyetlen kínai modellnek sincs uniós típusbizonyítványa, nincsenek adatok a felhasznált anyagokról és a szerelés minőségéről.

A Jaguar és Land Rover gépkocsik márkaképviseletét ellátó Cél csoport tárgyalásokat folytat az európai autóexportot tervező kínai Chery Automobile társasággal. értesült a Világgazdaság. Több kínai autógyár tervezi, hogy betör az Európai Unió piacára, és kínálatukban szerepelnek a városi minik éppúgy, mint a prémium modellek, árszintjük ugyanakkor jelentősen alacsonyabb más gyártmányokénál.

Egymillió forint


A kínai Tiggo bemutatója
A Chery egyik modellje, a Daewoo Matizra megszólalásig hasonlító QQ ára például Kínában nem éri el a 900 ezer forintot. Ha a kínai autókra kiszabott 10 százalékos uniós vámtarifát és a magyarországi adókat is hozzászámítjuk, akkor is bőven másfél millió forint alatt lenne. A Cherynek hozzánk legközelebb Ukrajnában, Oroszországban, Azerbajdzsánban és Szíriában van szerződéses kereskedő partnere.

Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke azonban nem tart attól, hogy rövid távon elárasztanák a kínai autók az unió országait. Először is azért nem, mert tudomása szerint egyetlen kínai modellnek sincs EU-típusbizonyítványa, anélkül pedig nem kezdődhet meg a forgalmazás. (Szakértői vélemény szerint emiatt legkorábban 2008-ban érkezhet kínai autó az uniós piacra.) Másrészt nincsenek megbízható információk a felhasznált anyagokról és az összeszerelés minőségéről. Egy új márka meghonosításához ugyanakkor megbízható alkatrészellátás is kell, de kínai gyárakkal kapcsolatban nincsenek tapasztalatok – mondja az MGE-elnök, hozzáfűzve: a japán és a dél-koreai exportot az üzleti klíma jelentős fejlődése előzte meg. Győző Gábor ugyanakkor biztosra veszi, ha elhárulnak a fenti akadályok, illetve kételyek, nagy sikert arathatnak a kínai autók Európában, s akkor a többi márka legalább akkora bajba kerül, mint földrészünk textilipara.

Az állam keze

A kínai gépjárműexport világméretű felfejlesztése érdekében a kormány nyolc, exportra gyártó bázist kíván létrehozni. A gépjárművek és alkatrészek kivitelének szélesítése a következő lépés ahhoz, hogy Kínában az autógyártás jelentős, nemzeti iparággá fejlődjön – jelentette ki Bo Hszi-laj, a kínai kereskedelmi miniszter. A nyolc tervezett központ közé tartozik Sanghaj, ahol már működik a General Motors (GM) és a Volkswagen AG közös vállalata, a SAIC, továbbá az északkeleti város, Csangcsun, a legnagyobb kínai gyártó, a FAW központja, Csungcsing, amely a Chongquing Changan Automobile vállalatnak ad otthont, illetve Vuhan, a Dong Feng csoport székhelye.

Az elmúlt évben a kínai autóexport 34 százalékkal, 10,9 milliárd dollárra nőtt az állami támogatásoknak köszönhetően, ez azonban a termelésnek csak 7,3 százalékát teszi ki. A teljes gépjárműexport 2005-ben 173 ezer példány volt, ennek 19 százaléka a személygépkocsi. A SAIC bejelentette, hogy 2010-ig évente 200 ezer gépjárművet szeretnének előállítani, ebből 45 ezret külföldön. A Chery gépjárműgyártó vállalat a General Motors egyik romániai üzemét kívánja átvenni, ez az európai uniós piacra való betörést tenné lehetővé Románia 2007-es csatlakozása esetén.

Drága japánok

Az alacsony előállítási költségek miatt a japán gyártók is komoly exportot terveznek Kínából. A Honda, tervei szerint, évente 50 ezer gépjárművet szállítana Kínából külföldi piacokra. A DaimlerChrysler pedig az amerikai piacra szánt kivitelét kívánja kiszélesíteni. Kínai exportjárműveik azonban még mindig nagyon drágák: egy gépjármű előállítási költsége 38 ezer dollár (8,2 millió forint). A kínai gépkocsiktól elsősorban nem csúcstechnikát, hanem alacsony árat várnak.

Oszd meg élményeidet!

Oszd meg nyári élményeidet más utazókkal is, tölts fel beszámolót, fotókat!

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.