A hiperek leverik a szupereket

2008.08.05. 16:03
Növekvő árverseny, kiszoruló hazai üzletek, a saját márkás termékek még hangsúlyosabbá válása és kiválóan teljesítő diszkontok - többek között ezt hozza a jövő a hazai élelmiszer és nem-tartós fogyasztási cikk (FMCG) kiskereskedelemben a PricewaterhouseCoopers üzleti tanácsadó cég és a Budapesti Corvinus Egyetem közös tanulmánya szerint.

A nemzetközi hipermarket-láncok további erősödése valószínűleg kiszorítja a magyar piacról a kisebb hazai üzleteket. A piaci kihívásokra azonban a legnagyobbak is eltérő stratégiával reagálnak: a Tesco, Cora és az Auchan jelenleg homogén csoportja várhatóan kettéválik, mivel a Tesco az eddigi üzletekhez képest kisebb egységek létesítését is tervezi, és ezzel az egy üzletre eső árbevétele jelentősen csökken majd a többi hipermarkethez képest.

Az erősödő verseny vesztesei a kisebb élelmiszerboltok és közepes méretű szupermarket láncok lesznek, amelyek hiába erősítik költségvezetési stratégiájukat (melynek fókuszában a nagy mennyiség és alacsony költségek állnak), mégsem képesek lépést tartani a versenytársakkal. Ennek következtében a leggyengébb vállalatok felvásárlás vagy felszámolás révén el is tűnhetnek a piacról.

A sajátmárkás termékek további erősödése várható minden bolttípusban. Amennyiben a lakosság jövedelmének növekedése lassú lesz, a vállalatoknak nagyobb hangsúlyt kell fektetniük a saját termékekre, növelni azok számát és előtérbe helyezni az olcsóbb típusokat. Ez különösen igaz a költségvezetési versenystratégiát követő üzletekre, amelyek elsősorban alacsony árakkal versenyeznek és egyszerűbb, "márkátlan" termékeket forgalmaznak. Némi kivételt a specializált boltok, elsősorban a drogériák jelentenek, amelyeknél a hangsúly továbbra is a márkás termékeken lesz, mivel számukra recesszió esetén is ezek és a magas szolgáltatási színvonal jelenti a versenyelőny forrását. A sikeres megkülönböztető stratégia eredményeként a vásárlók az egyedi élményt alacsonyabb árérzékenységgel és magasabb hűséggel honorálják.

A diszkontok, amelyeket a nagyon alacsony árak, a márkás termékek kisebb aránya, a saját termékek túlsúlya, kisszámú kiszolgáló személyzet és alacsony színvonalú szolgáltatás jellemez, tűnnek a legkevésbé kiszolgáltatottnak a bizonytalan gazdasági környezetben. A leginkább árérzékeny vásárlókat célozzák meg, és várhatóan tovább növelik piaci részesedésüket. Gyengébb gazdasági környezet esetén a többi üzlettípus is egyre több, a diszkontok stratégiájára jellemző elemet fog átvenni. Ebben az esetben a diszkontláncok az úttörők előnyét is élvezik majd.