Piroska
-12 °C
-2 °C

A Tesco vezet a Coop előtt

2003.07.21. 09:18
Kapcsolódó cikkek (1)
A magyar kiskereskedelmi piac már most jóval koncentráltabb, mint a környező országokban. Míg a lengyeleknél a kilenc legnagyobb hálózatnál az élelmiszer-kereskedelemnak csak a 28 százaléka zajlik, nálunk a nyolc legnagyobbnál vesszük az ennivalónk csaknem kétharmadát. Szakemberek szerint hamarosan tovább koncentrálódik az ágazat.
Annak ellenére, hogy a napi fogyasztási cikkek piaca Magyarországon a kelet-közép-európai régión belül az egyik legkoncentráltabb, Kozák Ákos, a GfK Hungária Piackutató Intézet ügyvezető igazgatója további centralizációt vár. Úgy véli, hosszabb távon egy, legfeljebb két kiugróan magas forgalommal bíró nemzetközi kiskereskedelmi lánc képes megmaradni az ágazatban.

A Wal-Mart nem hoz átrendeződést

A magyar kisbolt-hálózatok közül Kozák szerint legfeljebb egy marad versenyképes és szintén egy innovatív regionális magyar kiskereskedelmi lánc marad a felszínen. Úgy véli, a Wal-Mart Stores Inc. esetleges magyar piacra lépése nem rendezi át az ágazat jelenlegi arculatát.

A nagyjából kétezer milliárd forint éves forgalmú magyar élelmiszer-kereskedelem hatvan százalékát a nyolc legnagyobb forgalmú cég adja. Ha egy ötös rangsort állítanánk fel, a harmadik helyen két, az ötödiken pedig három társaság osztozik forgalma alapján.

Minden nyolcadik vevő Tescóba megy

A közvélemény-kutatások és a 2002-es adatok összevetése alapján itthon a Tesco-Global Rt.-nek csaknem 12 százalékos a piaci részesedése, míg a az áfészeket tömörítő Coop Hungari Rt.-nek 9,6 százalékos. A harmadik helyen 8,9 százalékkal a Penny Market hálózatot működtető Rewe-csoport áll, a csaknem ugyan akkora piaci részesedéssel bíró Csemege-Match Rt. tulajdonosával, a Delhaize-zel.

A tavaly még a Kaiser's, illetve a most már csak a Plus-üzleteket működtető Tengelmann-csoportnak 7,5 százalékos a piaci részesedése, amelyet a GfK szerint a CBA Kft. követ 5,5 százalékkal. Nagyjából hasonló szeletet szakít ki a Spar Kft. és a Metro Kft. a háztartások élelmiszer-vásárlásából számolt piaci tortából.

A CBA magának 18 százalékot számol

A CBA ugyanakkor meglehetősen érdekes szereplője a piacnak, hiszen saját számításai szerint a lakossági élelmiszer-kiskereskedelmi piacból mintegy 18 százalékos részesedéssel rendelkezik, ám a cég összesített forgalmi adatait meglehetősen nehéz követni, hiszen a lánchoz tartozó bolthálózat rendkívül lazán kötődik a teljes hálózathoz.

Szintén érdekes a Metro, amely elsősorban nagykereskedelmi forgalmával tűnik ki. Szinte mindig a lista vezető pozícióját szerzi meg, ám tény, hogy a lakossági piacból kevésbé részesedik.

A környező országokban nincs ilyen koncentráció

A GfK adatai szerint a térségben a legelaprózottabb élelmiszer-kiskereskedelmi piac Lengyeloszágban működik. Ott a kilenc legnagyobb forgalmú társaság piaci részesedése mindössze 28 százalék körül van. A cseh ágazat kissé koncentráltabb, de itt is 11 lánc fedi le a piac hatvan százalékát. Szlovákiában kilenc társaság részesedik az ottani forgalom 54 százalékából.

Utazás aggodalom nélkül?

Utazása előtt sose feledkezzen el utasbiztosításáról!

Pihenjen Szép kártyával!

Egy kis lazítás Önnek is jár! Íme a Szép kártya elfogadóhelyek.