Még tart a vásárlási láz

2009.01.07. 08:02
Nem érződik még a bevásárlóközpontokban, hogy a vásárlók pénztárcája kiürült volna. A két ünnep között több helyen is a karácsonyi aranyvasárnappal megegyező látogatottságot és forgalmat mértek, annak köszönhetően, hogy december 27-től megindultak a nagy leárazások.

Esetenként 70 százalékos leárazással indult a téli vásár a ruházati üzletekben, de az átlagos árengedmény 30-50 százalék. A téli kiárusítás sok helyen december 27-től indult, ám az üzletek zöme 2009 első hétvégéjén, vagyis január 3-án kapcsolódott be az akciózásba. A téli árleszállítás olyan jelentős forgalmat generált a kereskedelmi központokban, hogy több helyen az aranyvasárnappal megegyező forgalmat és látogatottságot mértek. Már a karácsonyt követő hétvégén is lényegében megteltek a bevásárlóközpontok, első körben azokkal, akik az ajándékba kapott termékeket igyekeztek becserélni. A roham nem lankadt utána sem, sokan utaztak fel a fővárosba az akciókért.

Az elemzők szerint nem volt meglepetés az erős kiskereskedelmi forgalom. Rövidre sikerült ugyanis a karácsonyi szezon - a magyar megszorító intézkedések utózöngéje, illetve a válságsokk elbizonytalanította a vevőket, akik jellemzően csak december második felében indultak beszerző körútra -, így sokan nem tudták már megvenni, amit szerettek volna. Sokan "alibi"-ajándékot raktak a fa alá - mondják elemzők -, azzal, hogy majd a két ünnep között pótolják a hiányt. A hosszúra sikerült ünnep szintén kedvezett a kiskereskedelemnek, az emberek szabad idejükben vásárolgattak (öt nap szabadsággal 14 napot lehetett otthon tölteni).

Nemcsak a ruházati üzletekben, az élelmiszer-, illetve iparcikk-kereskedőknél is tömött sorokat lehetett látni, holott sem az elektronikai, sem az élelmiszerüzletekre nem jellemző a karácsony utáni kiárusítás. (A Media Markt például rendszerint nem kínál ilyenkor árengedményt, ugyanis a társaság jellemzően jól becsüli meg a forgalmat és nem ragad bent eladatlan készletekkel szezonban. Ez idén is így volt.) A januári visszaeső forgalomban sem szokták ezekben a szegmensekben akciókkal fokozni a forgalmat - nincs gazdasági indoka ilyen lépésnek. Nem meglepő módon ebben az időszakban az autókereskedők is jelentősen visszafogják marketingtevékenységüket, ebben a hónapban egyharmadával esik vissza a kiskereskedelmi forgalom decemberhez képest.

Január a ruházati piacon okoz igazi izgalmat: a vásárlók az első fizetésükből igyekeznek pótolni a téli ruhásszekrényükből hiányzó darabokat, így az idény elsősorban az outletekről és a plázák ruházati üzleteiről szólnak. Beindul a téli sportruházati piac is: a Decathlon, az Intersport és a Hervis egyaránt jelentős, átlag 40 százalékos árengedményt nyújt - egyesek január 10-étől, mások már most.