Zelma, Rajmund
-7 °C
-3 °C

Komoly változások az adórendszerben

2004.08.10. 09:05
Elképzelhető, hogy jövőre csak 2,5 millió forintos éves jövedelemig lehet igénybe venni az szja-kedvezményeket. Emelkedhet néhány helyi adó. Kérdés az is, foglalkoztathat-e "idényrevizorokat" az adóhivatal. Már csak kevés vitás kérdés maradt a jövő évi adórendszer összeállításában.
Még nem született döntés arról, hogy a társasági adóban megjelenjék-e a kamat adóztatása, ami egyelőre 30-35 milliárdos "bizonytalansági tényezőt" jelent. A személyi jövedelemadónál az elkülönülten adózó jövedelmek adókulcsának emelésére kell igennel vagy nemmel felelniük a döntéshozóknak, és az a kérdés is állásfoglalásra vár még, hogy a kedvezményeket csak 2,5 millió forintig, vagy a korábban hangoztatott négymillióig lehet-e majd igénybe venni jövőre.

Idényrevizor

Elképzelhető, hogy az APEH terhelését "idényrevizorok" alkalmazásával mérsékelné a költségvetés. Arról is várat még magára döntés, a könyvvizsgálókat, adótanácsadókat is be lehet-e vonni az adóhatóság ellenőrzési tevékenységébe. Minimálbér A PM 57 ezer forintos és 58 ezer forintos minimálbér mellé készítette el számításait. Adómentességét továbbra is adójóváírás biztosítja, de a létező kiegészítő adójóváírás megszűnik.

A tervek jövőre minden kedvezmény igénybevételét korlátoznák, kivéve a családi kedvezményt. A tárca úgy számolt: 1,9 millió és 2,5 millió forintos éves jövedelem között szűnne meg teljesen a kedvezmény igénybevételének lehetősége. Jövőre elkezdődhet a családi adókedvezmény családi pótlékká alakítása - legalábbis ez olvasható ki a PM-anyagokból. A tárca készített számításokat úgy, hogy januártól ezer-ezer forinttal csökken a kedvezmény összege, de az is elképzelhető, hogy csak szeptembertől indul meg az átalakítás.

Két változat verseng az elsőségért az szja-táblát illetően. Az egyikben a középső sáv teteje 1,9 millió forint lenne, és 26 százalékos adókulcs tartozna hozzá. A másik változat 24 százalékos középső kulcsot tartalmaz. Az első változat biztosítaná, hogy a nettó jövedelmek 7,5-7,7 százalékkal, a reáljövedelmek 3-3,2 százalékkal emelkedjenek. A második verzió 8,5-8,6 százalékos nettó keresetemelkedést és 3,9-4,1 százalékos reáljövedelem-növekményt eredményezne.

Kamatadó

A PM számításai 7,5 százalékos bruttó keresettömeg-növekedést és 6,5 százalékos átlagkereset-emelkedést feltételezve készítette. A legfelső kulcsra - ismereteink szerint - a tárca készített háttérszámításokat negyven, valamint 48 százalékos változattal is, ám legvalószínűbb az, hogy nem változik a jelenlegi adókulcs.

Még nem született döntés a forrásadóról, de a tárcánál számolnak azzal, hogy emelkedik az elkülönülten adózó jövedelmek jelenleg húsz százalékos terhelése. Szimmetrikus szabályozást az jelentene, ha a mindenkori középső adókulcs adóztatná e jövedelmeket - érvel a PM -, vagyis 24-26 százalékra emelkedne (adótáblától függően) az adókulcs.

Nem a személyi jövedelemadóba, hanem a társasági adóba illesztené be a tárca a kamatadót. Jelenleg két lehetőség között kellene dönteni. Az első szerint a magánszemélynek fizetett kamat és kamatjellegű kifizetés része lenne a társasági adóalapnak. A második változat azzal számol, hogy minden fizetett kamat és kamatjellegű hozam növeli az adóalapot, és minden kapott kamat csökkenti azt.

Az első változat (amely a PM szerint is alkotmányosan aggályos és idegen a társasági adó rendszerétől) szerint az adót akkor is meg kellene fizetni, ha az adóalap negatív, s adókedvezmény nem érvényesíthető a kamat után fizetendő adóból. A második változat azzal számol, hogy csak a társaságiadó-alanynak minősülőkre terjedne ki a kötelezettség. Ekkor a büdzsé 29,3 milliárd forinttal gazdagodna, amiből 27,2 milliárdot a hitelintézetek fizetnének.

Helyi adók

Még nem eldöntött, hogy ezerkétszáz forintra emelkedhet-e az építményadó 1996-tól változatlan maximális összege a jelenleg kilencszáz forintos négyzetméterenkénti összegről. A telekadó maximuma háromszáz forintra nőhet a jelenlegi kétszáz forintos négyzetméterárról. Az idegenforgalmi adó összege is 1996-ban változott utoljára, így megérett a vendégéjszakánként háromszáz forintos adó ötszáz forintra emelése, ami 1,1 milliárdos bevételhez juttatná a büdzsét.

Ellene szól, hogy az idegenforgalmi adómérték emelés a számítások szerint államháztartási szinten az önkormányzati bevétel növekmény kétszeresét kitevő központi költségvetési bevételkiesést eredményezne. A tervek szerint két év múlva, 2006-tól megszűnhetne az üdülőépület utáni idegenforgalmi adó, és jövőre befagyaszthatnák a vállalkozók kommunális adója címen fizetett közterhet, amit 2006-ra törölne el a tárca.

A fiatalabb korosztályok foglalkoztatása esetén tíz százalékpontos járulékcsökkentés várható a társadalombiztosításban. Nem eldöntött, hogy minden 21 év alatti foglalkoztatottra vonatkozik-e a kedvezmény, vagy csak a munkanélküliekre. A gyesről, gyedről visszatérők alkalmazása öt százalékos tehercsökkentés mellett lehetséges, míg az ötven év feletti tartós munkanélküliek foglalkoztatása esetén a tb-járulék felét engedné el az állam.

Visszatérés a paradicsomba

Egy újabb kaland előszobájába léptünk, mikor kis kocsink megindult Christchurch felé.

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.